huisopwielen.reismee.nl

2015 week 51

Maandag 14 december

Methoni is een dorp wat berekend is op toeristen in de zomer, maar ook in de winter voldoende voorzieningen en bewoners heeft om een levende indruk te wekken. We staan op een gesloten camping waarvan de eigenaar ook een zelfbediening beheerd. Alle denkbare voorzieningen zijn in het dorp aanwezig. Twee verse bakkers, twee kruideniers, een slager, een visboer en ontelbare restaurants, hotels, snuisterijen en een school. Tot slot is er een kasteel wat in de loop van de week bezocht gaat worden.

Dinsdag 15 december

Het is vandaag nog steeds droog. Het Huisopwielen wordt aan de buitenkant gewassen evenals de gordijnen aan de binnenkant. Een hele klus om de gordijnen af te halen en weer netjes in de plooi terug op te hangen. De haakjes zijn gemaakt voor personen met hele slanke vingertjes. Net voor de grote bui begint is alles binnen en bijna droog. De rest droogt wel bij de kachel. Als de zon weg is gaat bij ons de kachel aan. In de nacht valt er flink wat regen.

Woensdag 16 december

De restjes van gisteren worden nog geboend en opgewreven. Bij de luxe bakker wordt brood gehaald. We proberen de investeringen die we doen te spreiden over verschillende zaken. Na de middag wordt er nog een rondje langs het dorp gefietst. Veel huizen zijn hier tegen de heuvels gebouwd zodat je een prachtig uitzicht over de zee hebt.

Donderdag 17 december

Vandaag wordt het kasteel bezocht. Het is gratis toegankelijk tot drie uur in de middag. Er wordt nog volop gerestaureerd. Er zijn verschillende bouwstijlen te zien zoals Venetiaans, Turks en zelfs een Franse stijl. De kerk is Venetiaans maar wordt niet meer gebruikt. Aan de buitenkant van het kasteel, op een apart eiland (Bourtzi), is een achthoekige toren gebouwd die helaas maar voor een gedeelte beklimbaar is. Heel het terrein van het kasteel is te bezoeken zolang je de werknemers maar niet in de weg loopt.

Vrijdag 18 december

Vandaag is het een zonnige dag dus de activiteiten worden tot een minimum beperkt. Enkel de bakker krijgt bezoek van ons.

Zaterdag 19 december

Een halve middag is het in Methoni licht bewolkt. Als het donker is gaan we met de Zweedse buren uit eten in het dorp. Om negen uur start de band (mandoline, gitaar en zang) die sfeervolle Griekse muziek maakt. Helaas ontbreekt in de zaal de ondertiteling. Het eten smaakt prima, de sfeer is ontspannen en de prijs is ook goed. Al met al een geslaagde avond.

Zondag 20 december

Vandaag een hele dag zonnig. De vooruitzichten zijn zonnig de komende dagen. Er is al besloten om tot na de kerstdagen in Methoni te blijven. Hoeveel dagen is nog onzeker. Gisteravond is ons door een Nederlander, die hier acht jaar woont, verteld dat deze vinger gemiddeld de hoogste wintertemperaturen heeft. De tweede vinger heeft last van het hoge gebergte en is daardoor een stukje frisser.

Ron en matty

Jullie vermaken je weer prima voor het weer hoef je nu Nederland niet uit te gaan. Zon ,wind af en toe regen en ongeveer 12/13 gr dus nog goed fietsweer.
Hier weer gewoon druk en leuke kerstdagen in het vooruitzicht. Drink voor ons een retsina op de kerst doen wij het met gluhwein.