huisopwielen.reismee.nl

2015 week 50

Maandag 7 december

Vandaag zijn we voor ons doen heel vroeg opgestaan. Om negen uur vertrekken we vanaf onze plek aan het strand om naar Amaliáda te gaan. Onderweg komen we de dieselboer tegen en een bekende Duitse supermarkt. Tegen de middag arriveren we op het plein bij de Vodafone om een internetverbinding te kopen. De welwillende verkoopster krijgt de stick helaas niet aan de praat. Morgen zal er een techneut in de winkel zijn. Naast de Vodafone is een kroegje waar een prima wifi is dus de reismee en de mail worden ter plekke bekeken. We besluiten tot morgen hier te wachten. Van twee tot vijf zijn de winkels gesloten. Als het donker is gaan we eens kijken of we een lekker hapje kunnen scoren. Na vijven is het al een beetje duister aan het worden, maar hier worden de terrassen al goed bezocht. Het valt ons op dat er heel veel, voornamelijk jongeren, aan de koffie lurken. We vinden een prima restaurant maar de menukaart kunnen we niet ontcijferen. De serveerster doet een dappere poging in het Engels wat ze allemaal te eten hebben. Na de heerlijke maaltijd, voor een schappelijke prijs, rollen we zo het bed in.

Dinsdag 8 december

Om half elf zijn we bij de Vodafone maar de techneut komt pas over een uurtje. En inderdaad, na een uurtje worden we door duplotechnikers geholpen. Na wat gehannes komt er toch leven in de brouwerij. We kunnen bij de buurvrouw weer de koffie afrekenen. We gaan op pad naar Katakolon. In deze tijd van het jaar is het een dood dorpje. Door een restauranthouder wordt aan ons gevraagd wat we komen doen. We lopen een rondje en besluiten dan om naar Olympia te gaan. Wat ons wel opvalt, is dat het een verschrikkelijke puinbende bij de vuilnisbakken is. Lang de weg liggen honderden afvalzakken naast de containers. In Olympia arriveren we tegen drieën en in de winkelstraat is het gezellig druk. Na de koffie lopen we door de olijfboomgaarden. Als het donker wordt gaan we weer naar het dorp maar bijna alles is gesloten. We eten dus lekker thuis en slapen doen we voor de parking van het museum en de opgravingen.

Woensdag 9 december

Vandaag worden de opgravingen van Olympia bekeken. Vaak wordt de fantasie flink op de proef gesteld als je de borden bij de verschillende objecten leest. Gelukkig zijn de borden zowel in het Grieks als het Engels geschreven. Het is wel een grote plaats waar verschillende gebouwen en badhuizen hebben gestaan. Als we later het museum bezoeken zien we een maquette van het hele gebied. Dit geeft een prima idee van hoe het geweest had kunnen zijn. Het museum geeft ook een chronologisch overzicht vanaf de prehistorie tot het eind van de Romeinse tijd. De koffieshop van het museum is gesloten dus de koffie wordt in het dorp genuttigd. Tegen tweeën starten we het HuisOpWielen om via weg 74 en een stukje nationale route te eindigen voor vandaag in Dimitsana. Bij de bakker kopen we een paar heerlijke koekjes voor morgen bij de koffie.

Donderdag 10 december

Na de wandeling door Dimitsana starten we om elf uur. We blijven de nationale weg volgen tot aan de kust bij Tholo en parkeren aan het strand. De afgelopen twee dagen hebben we hele mooie stukken van het berglandschap bekeken. Weg 74 is tweebaans maar hele delen zijn kapot gereden. De nationale weg zou ongeveer 1.5 baans zijn. Door de dorpjes moet je hopen dat je geen tegenliggers treft. Een enkele keer moest er stevig teruggeschakeld worden in de haarspeldbochten. Gelukkig zitten aan de stoelen stevige armleuningen en zijn we weer veilig en onbeschadigd terug aan het strand. Als we tegen middernacht naar bed gaan vallen de eerste regendruppels op het dak. Het blijft tot de volgende middag nattig.

Vrijdag 11 december

We staan vandaag laat op, dus vertrekken we pas laat in de ochtend om richting Pylos te gaan. Onderweg kunnen we aan het haventje van Filiatro koffie drinken. Zo nu en dan valt er nog wel eens een druppel regen. Als we aankomen in Pylos is het droog. De opgegeven coordinaten zijn wegens wegwerkzaamheden moeilijk te bereiken maar op een andere plek aan de haven is plek zat. We kunnen droog het dorp bekijken maar als we terug naar de auto gaan, gaat het regenen. Tegen acht uur is het droog en gaan we een lekker visje eten bij een restaurant wat we in het dorp hebben gezien.

Zaterdag 12 december

We kopen bij een visserman een paar visjes en kijken vandaag op de markt in Pylos maar zijn daar snel uitgekeken. Het kasteel is groot en voor een deel nog heel. Er wordt speciaal voor ons een Engelstalige film gedraaid die verteld over de wereldberoemde slag van Navarino. Zo heette Pylos in vroegere tijden. Na de wandeling doen we ons tegoed aan een gebakje die een aanslag is op je tanden maar overheerlijk. In de loop van de middag rijden we naar Methoni. Hier kunnen we aan de boulevard staan. Twintig meter lang en een halve meter breed. Maar wel met verlichting, die het ’s avonds nog doet ook. Op de verder gelegen camping staat een Zweeds echtpaar die ons uitnodigt om ook te komen. De camping is officieel gesloten maar als je het hek openschuift mag je van de eigenaar, voor een kleine prijs gebruik maken van de faciliteiten. We blijven voor vannacht op onze stek staan en zien morgen verder. Positief is wel dat er een wasmachine staat en er een sterk wifi-signaal is.

Zondag 13 december

Vanmorgen worden we om half negen wakker gemaakt door het gezang van de voorganger van de kerk van Methoni. Tegen half elf gaan we een paar honderd meter verder om naar camping Methoni te gaan. Als de campingbaas een uurtje later komt staan we al gesteld en draait de eerste wasmachine. De eigenaar komt vandaag de palmbomen bespuiten omdat er larven van enge beestjes in zitten. Over een paar dagen moeten de meeste dood zijn. Voorlopig blijven we nog een paar dagen totdat alles weer schoon en opgeladen is.