huisopwielen.reismee.nl

2015 week 20 tm 22

Het is reeds drie weken geleden dat we konden berichtten over onze belevenissen. We beschikken niet over een stabiele internet verbinding. Als we in een café zitten kunnen we soms de mailtjes lezen maar de verbinding is meestal te slecht om de reismee bij te werken. Sterke signalen worden steeds schaarser of zijn heel duur.

Op 13 mei vertrekken we uit Praia de Quiaios en steken we de Portugese grens over naar Spanje. We slapen na driehonderd en vijftig kilometer bij een tankstation, La Rad, 20 kilometer onder Salamanca. Uiteraard rijden we de volgende dag verder en stoppen na vierhonderd vijfentwintig kilometer in Estella. In de supermarkt lacht ons een heerlijke Empanada toe. Dit is een ronde koek op pizza formaat, maar dan twee keer zo dik, en gevuld met vis of vlees. Even opwarmen in de oven, dus makkelijk en erg lekker. De camperplek is onbereikbaar voor ons dus parkeren we in een straatje achteraf. De volgende dag, dus vrijdag de vijftiende passeren we de grens van Spanje omstreeks vier uur en parkeren rond half zeven in het Franse Amou bij het sportveld. Op zaterdag rijden we nog tweehonderd kilometer en parkeren in Bourg op een prima stek aan het water van de rivier. We zijn dus nu net ten noorden van Bordeaux. We blijven hier de komende drie dagen staan om in de omgeving te fietsen en het stadje te bezoeken. Op dinsdag negentien mei vertrekken we uit Bourg om in Talmont sur Gironde een (volgens de boeken) bijzondere kerk te bezoeken. De kerk staat wel op een bijzondere plek maar is zelf niet bijzonder. De winkeltjes er omheen laten wel prachtig glaswerk zien. We slapen hierna in de havenplaats Meschers sur Gironde, naast het havenkantoor. We proberen de Gironde te volgen en parkeren en slapen in Palmyre achter de duinen. Door de tralies van het hek rond de dierentuin hebben we de roze flamingo’s goed kunnen zien. De toegangsprijs om de rest van de dieren te bekijken schrikt ons af. Vandaag, eenentwintig mei, gaan we de brug over naar het eiland Ile d’Oléron. We rijden tot aan het eind waar we rond de vuurtoren lopen en parkeren in La Bree les Bains. Op vrijdag worden de fietsen gepakt en doen een toertje tot Dennis d’Oléron. Op zaterdag verplaatsen we het huisopwielen naar Dolus d’Oléron en fietsen naar Chateau d’Oléron. Op zondag wordt de andere kant van het eiland bezocht. We vinden dit een prachtig eiland en heel goed om veel te fietsen. Het is vlak en voorzien van tientallen fietsroutes. Op maandag is het bewolkt dus word het een rustdag annex leesdag. Op dinsdag duiken we een klein stukje in oostelijke richting om in Cognac te parkeren. Hier bezoeken we het cognacmuseum en trakteren ons op een prima Thaise maaltijd. Als we s’avonds nog wat nagenieten bij een bankje langs het water worden we getrakteerd op een proeverij van Pineau des Charentes. We besluiten ter plekke om morgen een paar flessen van het aangebodene bij die wijnboer te gaan kopen. De medewerkster, die de proeverij gisteravond organiseerde, is blij verrast dat we een paar flessen bij haar baas kopen. En nu we toch op pad zijn gaan we in noordelijke richting verder en stoppen bij een camperplek met Nederlandse eigenaren in Sinte Maure Tourain. Op donderdag rijden we nog een kleine vierhonderd kilometer en parkeren in Criel sur Mer. Het was de bedoeling om in Dieppe te overnachten maar rond de camperplek staan hekken. Het is de bedoeling om na het weekeinde Frankrijk te verlaten en ons huis in Nederland weer op te zoeken. Volgens welingelichte en betrouwbare bron staat het nog fier overeind.

Piet

Dus zijn jullie op 8 juni weer in Heinkenszand. Jammer dan wij naar de Ardesche voor 3 weken. Denk dat je niet lang in Heinkenszand zal blijven, nog steeds 15 / 17 graden erg koud dus.
Tot horens.

Syl en Piet.