huisopwielen.reismee.nl

2012 week 41 en 42

Week 41

Zondag 7 oktober

Ook vandaag blijven we nog in Punta Sabbioni staan. Hier kunnen we gratis en ongestoord overnachten en staan aan de Kaspische Zee. We kijken toe op de deltawerken die ze aan het maken zijn ter bescherming van Venetië. Er komt een bewegende dam die omhoog gaat als het water de stad bedreigd. Afgelopen vrijdag hebben we nog een bezoek (ongepland) gebracht aan een garage. Na het boodschappen doen lukte het niet meer om te starten. De plaatselijke garage heeft het huisopwielen weggesleept en de startmotor gereviseerd. Hij loopt weer als een zonnetje. Het was uiteraard wel even schrikken als er geen geluid vanonder de motorkap komt als je de sleutel omdraait.

Maandag 8 oktober

We hebben het nu wel een beetje gezien en we willen internetten. We gaan dus terug langs Jesolo waar we de reismee bijwerken en mailtjes kunnen versturen. We kijken voor een slaapplaats bij Chioggia maar het is er vol en erg druk. We gaan verder en vinden een prima slaapplaats in Mesola. Hier kun je zelfs gratis aan de stroom staan. Een bezoek aan het kasteel zit er voor vandaag niet meer in.

Dinsdag 9 oktober

Als we Mesola in de morgen verlaten is de mist opgetrokken. We kijken op het strand bij Marina Romea. Dit doet denken aan een liedje genaamd, aan het strand stil en verlaten. Zo ver je kunt kijken is er geen levende ziel te bekennen. Alle strandtenten zijn afgesloten en alles is netjes opgeruimd. We rijden tot Ravenna verder en vinden een prima plek op de Piazza della Resistenza omdat er een andere camper plaats maakt. Het parkeerterrein wordt heel druk bezocht. We gaan zolang het licht is de stad bekijken. Ravenna is de stad waar vele mozaïeken te zien zijn. Waar in andere kerken fresco's gemaakt zijn wordt hier alles in kleine steentjes uitgebeeld. Deze techniek wordt in kleine winkeltjes nog steeds beoefend en kun je zelf ook steentjes kopen

Woensdag 10 oktober

Omdat we gisteren enkel de Basiliek S Vitale en het Mausoleum hebben bezocht blijven voor vandaag S Apollinare en het Museum over zodat we ook vandaag weer in de stad op pad gaan. Moe maar voldaan komen we in de loop van de namiddag weer terug en besluiten om morgen een rustdag te nemen. Naast het parkeerterrein staat een fontein die, hoe kan het anders, ook van mozaïeksteentjes is voorzien.

Vrijdag 12 oktober

Helaas is het vandaag, net als gisteren, bewolkt maar droog. We rijden een heel stuk binnendoor maar moeten onderweg toch op onze stappen terugkomen. Het huis op wielen is te hoog en te breed om door een poortje te gaan. Na een kleine zoektocht vinden we in San Marino parkeerplaats dertien. We hopen dat het morgen een heldere dag is om van het uitzicht te kunnen genieten.

Zaterdag 13 oktober

Nadat we onze kaartjes hebben gekocht blijkt dat de lift defect is. Ook een groep Noorse toeristen staat te wachten tot er mededelingen komen. Zoals je zo vaak ziet schiet ook hier de communicatie te kort. Na een klein uurtje kunnen we toch met de lift naar boven maar we belanden hier toch weer in de mist. Later op de middag zal dit veranderen in een buitje voor de rest van de dag. De oude stad van San Marino is heel toeristisch en je struikelt over de restaurantjes en souvenirshops. Bij terugkeer op de parkeerplaats blijkt dit de startplaats te zijn van de rally. Vanaf vijf uur tot elf uur in de avond starten de auto's met ontzettend veel lawaai en dito stank. Het stuk parkeerterrein waar we staan is afgezet zodat we niet weg kunnen.

week 42

Zondag 14 oktober

Vannacht is de regen gestopt en de lucht is opgeklaard. We gaan weer een stukje langs de kust naar het zuiden. Ook hier zijn de stranden verlaten op enkele kytesurfers na die in Gabicce Mare van de wind en ze zon genieten. We slaan ons kamp op in Pesaro maar verhuizen na het eten en de afwas naar Fano. In Pesaro wordt deze plek ook gebruikt door zwervers en daklozen en voelt voor ons onveilig. In Fano staan we naast de begraafplaats dus lekker rustig.

Maandag 15 oktober

Fano lijkt op een verzamelplaats voor camperaars die naar Griekenland gaan. Ze nemen dan de boot die uit Ancona vertrekt. Dit is ongeveer vijftig kilometer hier vandaan. Fano heeft een mooi centrum met antieke gebouwen, een fraaie fontein Fontana della Fortuna en een gezellig Piazza. Hier wordt op woensdag de markt gehouden die we bezoeken. We zullen hier wel een poosje blijven staan.

Woensdag 17 oktober

Zoals gepland bezoeken we de plaatselijke markt die toch wel een beetje van de Spaanse markten verschilt. Deze is veel meer op de lokale bevolking gericht terwijl het eigenlijk wel een toeristisch dorp is waarbij de visserij een belangrijke rol speelde. We hebben wel gezien dat de meeste vissersboten stil in de haven liggen.

Vrijdag 18 oktober

Jan gaat vandaag onder de motorkap kijken wat het probleem van gisteravond kon zijn. De startaccu gaf op het display maar 6V aan terwijl de motor wel gestart kon worden. de draden van de accu bekeken op breuk en verschillende stekkers gecontroleerd op corrosie. Achteraf blijft het probleem bestaan.