huisopwielen.reismee.nl

2012 week 30

2012 week 30

Zaterdag 28 juli

In Noorwegen hebben we een echtpaar ontmoet die in Urk woonden. Via een plaatselijke opticien met dezelfde familienaam komen we weer in contact. Op de visafslag in Urk kopen we een vis waarvan we nog nooit hebben gehoord. De verkoper beweerd dat deze vis dezelfde smaak en structuur heeft als een kabeljauw maar veel goedkoper is. Als we hem klaarmaken blijkt de verkoper de juiste informatie te hebben gegeven. De naam van de vis is Lenk. We hebben Urk gezien en vertrekken in de loop van de middag richting Lemmer. Uiteraard via de binnenwegen proberen we daar te komen maar onderweg komen we toch een weg tegen die voor het huisopwielen niet geschikt wordt bevonden. In Lemmer kunnen we staan aan de jachthaven. In de stad hangt een gezellige sfeer met de vele terrasjes aan het water.

Vrijdag 27 juli

Vandaag gaan de fietsen uit de schuur. We gaan langs de dijk richting Lemmer, maar we stranden onderweg. Op de meegenomen dekens is het in de zon goed toeven. Ook de maaltijd doen we vandaag makkelijk. Een gebakken visje met patat en de buik staat weer strak.

Donderdag 26 juli

We gaan via binnenwegen naar de Noordoostpolder. We besluiten de rit in Urk waar we een plekje vinden aan de haven. Ook deze camperplek heeft faciliteiten en gratis stroom. We verkennen te voet het dorp en de strandjes. Jan beklimt de vuurtoren om de zaak van boven te bekijken. Vanaf Urk kun je in de zomermaanden met een mooie zeilboot naar Enkhuizen varen.

Woensdag 25 juli

Evenals gisteren worden de pedalen beroerd. Het is heel aardig warm en zonnig. Op een terras aan de jachthaven van IJselmuiden horen we in dialect de sterke verhalen van vroegere tijden. Omdat de camperplek maar 72 uur toegankelijk is moeten we morgen weer vertrekken.

Dinsdag 24 juli

Vandaag worden de fietsen uitgeladen om de omgeving rond Kampen en de stad te zien.

Maandag 23 juli

Hans is al vroeg in de weer met een schuurmachine. De ramen worden van een nieuwe laag verf voorzien. Na de koffie lichten we het anker en gaan langs het Veluwemeer richting Kampen. Hier treffen we een gratis camperplek met faciliteiten. Veel gemeenten, vooral in Zeeland, kunnen hier een puntje aan zuigen. De IJsel mond hier uit in de vroegere Zuiderzee. De brug over de IJsel, die Kampen en IJselmuiden verbind is een heel speciale. Vier enorme katrollen lichten het complete wegdek omhoog.

Zondag 22 juli

Evenals gistermorgen doet de haan zijn best om te kraaien. Vandaag bezoeken we, evenals veel andere toeristen, de kruidentuinen van Vogel. Die zijn hier heel dichtbij en vrij toegankelijk voor bezoekers. Er zijn ook speciale bewegingstoestellen geplaatst en er is ruimte voor de kinderen om te ravotten. Uiteraard wordt uitleg gegeven over de kruiden en de planten die er staan. Vandaag wordt de maaltijd verzorgd door Hans. We nemen alvast afscheid van Jeannette omdat we morgen in de loop van de dag zullen vertrekken.