huisopwielen.reismee.nl

2011 week 34

Zaterdag 27 augustus 2011

We staan midden in het dorp en op zaterdag is het flink druk op de parkeerplaats. Als we na de middag wegrijden wordt onze plek snel ingevuld. We volgen vandaag weg 42 die een stukje het binnenland in gaat. Door de regen van gisteren en de laaghangende wolken is het zicht niet optimaal. We komen in Terland langs de langste stenen brug van Scandinavië die omstreeks achttienhonderd in gemaakt. We stoppen vandaag in Tonstad bij het gemeentehuis. Hier kunnen we een poosje internetten via de bakker. Het signaal gaat helaas een poosje helaas als de bakker om zes uur de deuren sluit. Vanavond kijken we wel weer verder.

Vrijdag 26 augustus 2011

Omdat het droog is kan Janny vanmorgen nog een uurtje met de hengel spelen. Dit resulteert in een lekkere maaltijd voor morgen. Elke dag vis eten is te gezond dus wordt er afwisselend vlees en, indien voorradig, vis gegeten. Na de middag gaan we langs de kustweg op pad naar Eigersund. Hier kunnen we parkeren bij het busstation. Je staat dan midden in het dorp. We doen nog een rondje langs de winkeltjes door het dorp. In de avond valt de regen soepel uit de lucht. Dit geeft geen problemen voor ons omdat we op afvalt staan. Helaas staat er een enorme boom in de weg om het televisiesignaal op te vangen. Afzagen is geen optie en duurt veel te lang dus gaan we op tijd naar bed.

Donderdag 25 augustus 2011

Voor een deel nemen we dezelfde weg terug als gisteren. Na het vliegveld in Sola slaan we af naar de kustweg. Dit deel van Noorwegen is opvalled vlak. Heel de kust is bezaaid met ronde stenen uit de vroegere ijstijd en worden nu veel gebruikt als erfscheiding. In Olberg vinden we zelfs een strandje waar we een poosje in de zon kunnen zitten. In Sirevag vinden we later op de dag een geschikte slaapplaats aan een piertje tussen de havenhoofden. Hier in de buurt zijn nog veel resten te vinden van de verdedigingswerken uit de tweede wereldoorlog. Janny gaat nog een uurtje vissen dus kunnen we vanavond weer verse vis eten.

Woensdag 24 augustus 2011

We volgen ook vandaag weg 13 en komen langs de Lysefjord. Hier is de beroemde kei tussen de rotsen (Kjerag) en een rots genoemd de Preekstoel (preikestolen). Als we de volgende keer nogmaals Noorwegen bezoeken gaan we de beklimming doen. Nu is de conditie niet goed genoeg om drie uur tegen de rotsen omhoog te lopen. In de loop van de middag nemen we de boot in Oanes naar Lauvvik. Als we op het veerplein in Oanes arriveren vaart de boot net weg maar een half uurtje later kunnen we als eerste op de boot. In de boeken staat dat er een LPG station op het eiland in Sola is. Als we er naar toe rijden zien we enkel een grote bouwput en grote graafmachines. Bij een naburig pompstation hebben ze nog nooit van LPG gehoord zodat we op zoek gaan naar een volgend station in Randaberg. We rijden om Stavanger heen om de tolwegen zoveel mogelijk te ontlopen. Toch komen we nog een paar automatische poortjes tegen. We zullen de rekening over een paar maanden wel thuisgestuurd krijgen. Dit station is redelijk te vinden dus de tanks kunnen weer gevuld worden. We blijven in deze plaats staan en vinden een slaapplek aan een veerbootplein langs de weg 13. We zien en ruiken helaas de grote stad stavanger maar hebben geen zin meer om verder te rijden.

Dinsdag 23 augustus 2011

In de loop van de ochtend nemen we de boot van Hjelmeland naar Nesvik. Vandaag is het een droge en zonnige dag. We volgen weg 13 tot Solnakk waar we nog op rotstekeningen stuiten. Er zijn er minder dan in Alta maar ze zijn dieper in de rots gebeiteld. Wellicht is hier de steen wat zachter. Honderd meter verder vinden we een soort strandje waar we de rest van de dag blijven. Tegen de avond komt er een Italiaans stel naast ons staan die al twee weken onderweg zijn. Ze zijn op huwelijksreis en hebben de noordkaap en de Lofoten al bezocht. Ze zijn op de terugreis. Zo te horen hebben ze een camper met straalaandrijving. Ons tempo met het dieseltje bevalt ons beter.

Maandag 22 augustus 2011

Het is vandaag bewolkt maar tegen de middag trekt het behoorlijk open zodat we besluiten om te gaan rijden. We hebben het hier wel gezien. Zoals de man in de Cartago ons verteld heeft rijden we langs mooie stille weggetjes. Onderweg wordt er nog druk aan een nieuwe tunnel gewerkt. Op onze kaart staat geen weg meer maar in werkelijkheid is hij er wel zodat we het eiland helemaal rond kunne rijden. We kijken bij de boot naar Nesvik maar gaan een rustiger plekje zoeken. Die vinden we in Skiftun bij de brandweerkazerne. Helaas gaat het hier in de avond ook weer regenen zodat ook hier het regenscherm uit moet om de rest van de vis te bakken.

Zondag 21 augustus 2011

Deze dag in Sand begint somber en nat. Het zal tot half zes blijven regenen. Rijden achter de ruitenwisser met weinig zicht is niet leuk dus blijven we ook vandaag staan. De luifel wordt gebruikt als regenscherm om onder te roken en om de gevangen vis te bakken. Zelfs in de regen, tussen de buien door, gaat Janny vissen. Ook anderen, die hier een huisje hebben gehuurd komen aan de haven vissen. Een Duits echtpaar komt elke dag. Ze hebben een grote vriezer mee van huis genomen, die vol met vis mee terug gaat als hun vakantie voorbij is. Onze vriezer zit ook nog vol zodat we de gevangen vis dezelfde dag nog eten. Omdat we al een paar dagen hier staan zonder de batterij goed op te laden gaat tegen de avond de generator aan.