huisopwielen.reismee.nl

2011 week 32

Zaterdag 13 augustus 2011

Vanmorgen hebben we bezoek gekregen van een familie uit Urk. Ze gaan vanavond op het vliegtuig vanuit Bergen naar huis. Ze hebben twee weken in Noorwegen een geweldige vakantie gehad. Gisteravond hebben ze ons al zien staan en zijn benieuwd hoe wij dit doen. Zo te horen hebben ze ook belangstelling in een kampeerauto. Wij gaan na de middag naar Gjermundshamn waar we de boot naar Arsnes nemen. We volgen nr551 tot net voorbij Aenes waar we op een klein parkeerplaatsje aan het water de avond en de nacht doorbrengen. Het uitzicht is wederom wonderschoon.

Vrijdag 12 augustus 2011

Het blijft lekker weer dus gaan hier in Adland op tijd de stoeltjes naar buiten. We halen de ingevroren, zelf gevangen, vis uit de vriezer om die vanavond te eten. Jan bekijkt nog een bouwplan van zes huizen die hier tegen de berg gebouwd worden. Tegen de avond worden de visjes gegrild en genuttigd.

Donderdag 11 augustus 2011

Zoals gisteravond besloten gaan we redelijk vroeg op pad naar de vismarkt. Het is vandaag (net als gisteren) warm en zonnig. De reden van het bezoek is niet om te kopen maar om te kijken. Omdat het druk is, is er genoeg om naar te kijken. We planten ons op een terrasje en laten de groepen toeristen aan ons voorbijgaan. Uiteraard hebben we de markt ook eerst bekeken. Na de middag gaan we weer op pad. We volgen nog een stukje de E16 en slaan dan af op de 580, nr7 en weg nr48. We stoppen tegen vieren op een prachtig plekje bij Adland aan het Holmefjord. Hier zitten we nog een poosje in de zon voordat we gaan eten.

Woensdag 10 augustus 2011

Vandaag rijden we verder naar Bergen waar we tegen tweeën aankomen op de camperplaats. Hij is zeer centraal van de stad gelegen. Je steekt de brug over en na een kwartiertje ben je midden in de stad. Je waant je in een echte stad met allerlei grote winkels, verkeerslichten en stalletjes. Je vindt hier oude huizen met leuke geveltjes langs de kade. De grote kerk wordt bezocht en in een souvenirwinkeltje zien we een fruitkisje uit de Betuwe. Op een plein speelt een duo leuke muziek dus reden genoeg om ons te verwennen door buitenshuis te blijven eten. We besluiten om morgen vroeg naar de vismarkt te gaan.

Dinsdag 9 augustus 2011

In Vik staat een van de oudste staafkerken uit Noorwegen dus die wordt vandaag bekeken. Gelukkig ruikt deze stukken minder dan de vorige staafkerk en is een stuk kleiner. We volgen weg 13 waar mooie vergezichten zijn. Jammer dat het vandaag een beetje miezert. Hierna volgt de E16 tot Voss. Na Voss rijden we nog op een weggetje ten zuiden van een meertje maar vinden hier geen mooie slaapplaats. Terug op de E16 richting Dale vinden we wel een aardige plek naast de weg. In de nacht staan we hier met zes campers van zes verschillende nationaliteiten.

Maandag 8 augustus 2011

Vandaag staan we later dan normaal op. Gisteravond hebben we nog tot laat naar de televisie gekeken. Als we naar buiten kijken schijnt de zon. Voor ons komt een busje staan die we twee weken geleden al eens hebben ontmoet. Het is een Duits echtpaar uit Wostock. We worden gelijk herkend. Bij ons duurt het even voor het kwartje valt. Na een uurtje gaan we op pad om onze trip te vervolgen. We kijken in Balestrand naar huizen in de Zwitserse stijl. Deze stijl heeft helemaal niks met Zwitserland te maken. Vervolgens nemen we in Dragsvik de boot naar Vangsnes. We rijden nog een klein stukje verder tot Vik waar we parkeren voor de nacht. Je kunt merken dat we steeds zuidelijker komen. In deze omgeving hebben we boomgaarden gezien en in Vik staan zelfs glazen warenhuizen (van plastic). Ze zien er niet zo verfoeilijk lelijk uit als in Spanje.

Zondag 7 augustus 2011

Deze week zijn we begonnen aan onze dertiende week in Scandinavië. We kunnen niet zeggen dat het al verveeld. Integendeel zelfs. We vinden dit een fantastisch land. Jammer dat de zomer maar twee maanden duurt. In deze drie maanden dat we hier zijn hebben we een staartje van het voorjaar en de zomer meegemaakt. We zijn nu begonnen aan de herfst. Alle boeren hebben het hooi al netjes ingepakt en sommige bomen beginnen al te verkleuren. Ook de regenbuien worden steeds langer. Vanmorgen in Dalen nog een Nederlandse mevrouw ontmoet die in Dalen heeft gewoond. Na de middag zijn we uit Dalen vertrokken. We volgen nr57 naar het zuiden tot Lavik. Onderweg zo nu en dan een klein buitje. We gaan oostwaarts de kust van het Sognefjord volgen. We stoppen in Austreim bij een veerboot omdat het steeds meer gaat regenen en het zicht steeds minder wordt. We hopen dat het morgen beter wordt.