huisopwielen.reismee.nl

2011 week 31

Zaterdag 6 augustus 2011

Vandaag zakken we nog een beetje dieper in de Noorse fjorden. We gaan via Ferde naar het Suunfjord. We houden halt in Eidevik waar we een poos aan de haven kunnen internetten. Het weer is afwisselend een klein buitje met droge periodes. Via nr57 gaan we naar Dalen. Hier wordt druk aan de weg gewerkt. We zien dat er een nieuwe tunnel door de berg geboord wordt. Hier en daar is de weg best smal en bochtig. In Dalen staan we op het veerplein waar we de zonsondergang meemaken. In de avond kunnen we meegenieten van een trio dat een Jazzuitvoering verzorgd in het verenigingsgebouw.

Vrijdag 5 augustus 2011

In het begin van de week hebben we een Noor ontmoet die vakantiehuizen in Stryn verhuurd. We komen er vlak langs en gaan even buurten. Hij biedt ons koffie aan en laat de huizen aan ons zien. Heel apart dat er ook een rookruimte is gemaakt waar de vis gerookt kan worden. De gasten van nu zijn gaan wandelen of vissen. Dit is wel een schitterend gebied om vakantie te vieren. Direct aan een snel stromende rivier en alle voorzieningen van Stryn vlak bij. Er worden nog een aantal huizen bijgebouwd en oude schuren worden gerestaureerd. Na een mooie rit langs het Jostedal en de Jostedalsbreen (gletsjer) stoppen we in Helgheim achter de kerk. In de avond gaat het regen en in de nacht doet het ook nog een paar buitjes.

Donderdag 4 augustus 2011

Vandaag gaan we naar Geiranger en bekijken we het Geiranger fjord. We gaan via een slingerlanger weg naar een mooi uitzichtpunt en moeten ook weer dezelfde weg terug. Onderweg mooie vergezichten en redelijk dicht bij de gletsjer. De tol van honderd kronen die we voor de Dalsnibba betalen is de moeite waard. Op de berg komen ook een paar wielrenners die met applaus worden verwelkomt. Het is een hele klim naar vijftienhonderd meter. In Geiranger is geen plaats voor het huisopwielen, dus rijden we weer een stukje verder. We slapen twintig kilometer voor Stryn op een parking aan het water. Een Russische chauffeer in een Tsjechische trailer met een Zweedse aanhanger komt een tang van Jan lenen. Een onderdeel is losgeslagen en wordt door een ijzerdraad op de plaats gehouden.

Woensdag 3 augustus 2011

Na Otta nemen we Nr15 die door het Ottadalen gaat en door Lom gaat. Dit is een prachtige route. In Lom staat een staafkerk die heel druk bezocht wordt. We besluiten om enkel de buitenkant te bekijken omdat de lucht van de carboleum en de hoge toegangsprijs een aanslag op de luchtwegen en de portemonnee zijn. We stoppen ook nog bij een waterval (Pollvossen) en maken hier de zitspieren wat losser. We stoppen aan het Breidalsvatn bij Grotti. Hier heb je een groots uitzicht over het meer. Helaas is vissen vanaf de kant niet mogelijk zodat we een stukje vis uit de vriezer pakken.

Dinsdag 2 augustus 2011

Na Roros nemen we Nr30 die in aansluiting met de E6 naar de kust gaat. Het eerste stuk gaat dwars door de bomen zodat het zicht zeer beperkt is. Maar na honderd kilometer wordt het beter en kunnen we weer rustig adem halen. We eten een ijsje in Dombas maar moeten vluchten voor de regen. We slapen op een parking aan de E6 twintig kilometer voor Otta. Na ons komt er nog een Duitse camper die op de terugweg is van een bezoek aan de fjorden.

Maandag 1 augustus 2011

Vandaag gaan we naar Roros. Dit is een oude mijnwerkersstad van de kopermijnen die op de lijst van Unesco staat. We komen langs een gesloten kopermijn die toegankelijk is voor bezoekers. Janny blijft boven de grond maan Jan gaat naar beneden. We zijn met z´n zessen dus krijgen bijna een privé rondleiding. Het is indrukwekkend hoe breed de gangen zijn. Door de roestvorming ontstaan er mooie kleuren in de schachten. Ze zijn op dit moment niet rendabel maar in de toekomst kunnen ze best weer actief worden. Na het bezoek aan de mijn rijden we naar het dorp waar een museum is ingericht in een smelterij. Hier staan heel veel schaalmodellen wat een heel goed inzicht geeft over de werking. De lucht van de smelterij hangt nog in het gebouw maar alle ovens zijn gesloopt. Als we tegen de avond voor het station parkeren kunnen we beschikken over internet.

Zondag 31 juli 2011

Als je op zondag voor een kerk parkeert moet je er voor oppassen dat je niet in de weg voor de bezoekers staat. Zeker als er een dienst voor de slachtoffers van de aanslag op het eiland en in Oslo gepland is. We zijn (voor de zondag) redelijk vroeg op pad en volgen Nr705. Het is mooi weer en de eerste stopplaats is langs een watertje waar een aantal bootjes in het water liggen. Er wordt nog volop geklust, dus hangen we de was in het zonnetje en zitten lekker in de stoeltjes. We eten hier ook de maaltijd. Tegen negenen wordt er op de deur geklopt door een vriendelijke mevrouw met hond. Ze komt ons vertellen dat we hier niet mogen blijven overnachten omdat we dan in de weg staan voor de bootmeneren. Ze zal wel gestuurd zijn door een van de meneren. We breken op en sturen ons huisopwielen de bergen in. We vinden al snel een prima plek op achthonderd meter hoog. We staan alleen en we zijn nu zo ver van de poolcirkel dat het ´s nacht ook donker begint te worden. Het was wel een luxe gevoel om de hele dag en nacht in het licht te zijn. We vonden het een hele aparte ervaring.