huisopwielen.reismee.nl

2011 week 30

Zaterdag 30 juli 2011

Vandaag is er in Stiklestad nog een markt die we in de loop van de morgen bezoeken. Tenslotte zijn we toch in de buurt. Een minpuntje is de toegangsprijs die je vooraf dient te betalen. Ook bezoeken we het kerkje waar op zaterdag volop in getrouwd wordt. We worden ontvangen door de beheerder van de begraafplaats. Hij is vol lof over de Nederlanders. Als aandenken krijgen we van hem een aanzichtkaart van het kerkje. Het weer is vandaag opperbest dus na afloop nog lekker in het zonnetje gezeten. In de loop van de middag verlaten we Stiklestad en gaan weer richting zuid naar Stjordal. Hier vinden we geen geschikte plaats om te staan en gaan verder op nr705 en stoppen in Selbu bij het kerkje. Ook hier vind je de tekens van de pelgrims die naar Trondheim gaan om Olav de heilige te eren. We zien een bericht bij de kerk dat er morgen (zondag) een dienst wordt georganiseerd voor de slachtoffers van de aanslag van vorige week vrijdag. Het heeft naar ons idee een grote invloed op de Noren.

Vrijdag 29 juli 2011

Als je achter en supermarkt parkeert is het heel verleidelijk om lekkere koeken voor bij de koffie te kopen. Jan kan de verleiding niet weerstaan. We vertrekken na het ontbijt richting Stiklestad. We hebben gelezen dat vandaag de nationale dag is van Olav de Heilige. Hij was koning en krijgsheer en is op het slagveld bij Stiklestad in 1030 overleden. Later heilig verklaard en in Stiklestad worden er jaarlijks een aantal openluchtvoorstellingen uitgevoerd. Misschien wel leuk om dit mee te maken. De routeplanner stuurt ons langs de kortste weg er naar toe. De verharde weg nr170 langs een meer is prachtig en zonder tegenliggers prima te bereiden. Als we tegen zessen arriveren is het al een drukte van belang maar we kunnen een prima parkeerplek vinden bij een basisschool. De uitvoering is heel professioneel en kan woordelijk gevolg worden. Jammer dat we geen woord Noors kunnen. Na afloop zetten we ons huisopwielen achter de school en hebben zodoende een prima slaapplek.

Donderdag 28 juli 2011

Tegen de middag vertrekken we uit Bronnoysund om over nr17 de weg naar het zuiden te vervolgen. Ook hier verlaten we het eiland via een veerboot. Helaas kunnen we net niet mee en moeten een half uurtje wachten in Vennesund. We kunnen in Holm weer van de boot af en krijgen dan een mooie rit langs een aantal kleinere fjorden en binnenmeren. Net na Holm spotten we onze eerste Moose (Eland) die staat te grazen. Tegen de avond stoppen we in Hoylandet waar we achter de supermarkt parkeren. Tot half negen kunnen we nog lekker in het zonnetje zitten.

Woensdag 27 juli 2011

Janny gaat vandaag het geleerde in praktijk brengen en komt met twee mooie makrelen terug. Ze worden uiteraard nog dezelfde avond gegeten. We blijven ook vanavond in Bronnoysund staan,

Dinsdag 26 juli 2011

Dit is een klein eilandje met maar een weg en geen spectaculaire dingen dus in de loop van de morgen gaan we weer verder. We nemen weer de veerboot die ons van Anddalsvag naar Horn brengt. We komen door Bronnoysund en zien een prima plek om te slapen maar rijden verder naar Torghatten. Dit is een berg met een doorkijk. Hierover heeft een Nederlandse mevrouw vorige week op een veerboot over verteld. We maken de klim naar boven en genieten van het uitzicht. Helaas is er een lichte nevel wat het zicht een beetje beperkt. We rijden terug naar Bronnoysund en stallen ons huisopwielen bij de jachthaven.

Maandag 25 juli 2011

Het is vannacht opgeklaard en we vertrekken om de ronding van het fjord kompleet te maken. Onderweg stoppen we nog even bij een van de hoogste bruggen, namelijk de Helgelandsbrug. In Sandnessjoen vinden we een sterk internet signaal zodat de reismee van foto´s kan worden voorzien. We verlaten dit eiland via de veerboot die ons van Tjotta naar Forvik brengt. De navigatie geeft de weg naar een camperplek aan maar de coördinaten zijn niet goed. De boer heeft ons al zien aankomen en stuurt ons lachend via dezelfde weg terug. Een paar kilometer verder zien we de goede plek wel en stallen ons huisopwielen bij Bobilhusparkering in Hoyholm. Hier maken we kennis met Ingar en Christine Syvertsen. Hij heeft een zaak in Oslo en ze zijn enthousiaste vissers. In de avond leren ze Janny de fijne kneepjes van het vak. Ze komen samen terug met mooie makrelen.

Zondag 24 juli 2011

We blijven vandaag staan op de parkeerplaats langs de nr17 op de weg naar Leira. Jan gaat vandaag eens proberen een hengeltje uit te gooien. Het water in het fjord ziet er aantrekkelijk uit maar de kant is met stenen bezaaid, dus moeilijk te begaan voor Janny. Na een goed uur in de weer zijn we twee makrelen en een onbekend visje rijker. Ze worden uiteraard dezelfde avond met smaak opgegeten. Gelukkig hebben we een scherm aan ons huisopwielen zodat we toch nog uit de regen kunnen zitten. In de avond komt de regen met bakken tegelijk uit de lucht vallen.

Agnes

Hallo Janny en Jan, zo te lezen ook weer een prachtige ervaring om in Noorwegen te zijn !
Gelukkig hebben jullie niet in de buurt van de aanslagen gezeten. Te gek voor woorden dat zoiets in Noorwegen gebeurt !
Hier is alles goed. Moeders krijgt meer ondersteuning en neemt haar medicatie nu op de juiste tijden in en dat gaat echt een stuk beter ! Fijn he !
Geniet nog lekker samen daar,
lieve groet,
Agnes