huisopwielen.reismee.nl

2011 week 29

Zaterdag 23 juli 2011

De dag begint bewolkt met regen dus blijven we nog een poosje staan. Kunnen we de bestanden op de computer op gemak bijwerken. Na de middag wordt het droog en rijden we verder en stoppen zeventien kilometer voor leira. We zijn via de E6 en weg 78 op een stukje terug naar het noorden gereden. Na leira gaan we weer in zuidelijke richting. Op de parkeerplaats is een Duits echtpaar wat een paar mooie vissen heeft gevangen. De kant is wel steil maar morgen gaan we het wellicht proberen.

Vrijdag 22 juli 2011

We zullen vandaag naar een grote stad moeten om inkopen te doen. De koelkast klinkt hol en de vriezer is ook al leeg. We gaan op pad naar Mo I Rana en vinden daar wat we nodig hebben. Zelfs een internet verbinding bij een houthandel waar we tijdelijk parkeren. Onderweg naar Mo I Rana stoppen we nog bij een prima visstek. Janny heeft echter geen geluk en verliest haar loodjes. Een Duits echtpaar heeft hier wel twee mooie makrelen gevangen. Na de boodschappen nemen we de E6 en slaan af bij Finneidfjord waar we een slaapplek vinden. Op de televisie zien we dat er vandaag een aanslag in Oslo is geweest. Ook hier in de avond een buitje regen wat wel een mooie regenboog oplevert.

Donderdag 21 juli 2011

Volgens de kaart kun je door het dorp Vagaholmen de weg vervolgen maar dit doen we toch maar niet. De weg gaat na het dorp over in een verhard tractorspoor dus keren we het huisopwielen en doen dezelfde weg als gisteren terug. Als we weer op weg 17 zijn beland moeten we bij Jekvika de boot nemen naar Kilbohamn. Hier is het druk en moeten we anderhalf uur op de volgende boot wachten. We staan als eerste in de rij. Op de boot is ook een Nederlands echtpaar waarvan de vrouw ons bijpraat over een mythe van zusters en het gat in de berg. Ze kan het smakelijk vertellen. Onderweg passeren we ook nog de poolcirkel die uiteraard op de foto gaat. Zo is een uur snel voorbij. De weg die we na de boot rijden is een heel mooi stuk met veel mooie stopplekken. We stoppen na Stokvagen omdat we dan aan de zuidkant van de bergen zitten. Kunnen we vanavond televisie kijken.

Woensdag 20 juli 2011

Het is weer droog als we wakker worden en gaan met een bootje van Foroya naar Agskardet. Met een klein kwartier ben je aan de overkant. We slapen vandaag in Vagaholmen nabij een oude steiger. Twee Noorse echtparen brengen hier ook de nacht door. Janny doet nog een poging om een visje op te halen maar staakt hiermee. Ook de Noren proberen het wel maar de vis bijt vandaag niet. Weer gaat het in de loop van de avond regenen. Morgen zullen de rest van het rondje om het eiland doen.

Dinsdag 19 juli 2011

Ook vandaag is het een zonnige dag dus nemen we het bootje die ons naar de overkant brengt. Vanaf hier lopen we naar de toegangsweg van de gletsjer. Achteraf hadden we net zo goed (of beter) kunnen fietsen. Tot hier toe is de weg vlak en goed begaanbaar. Andere koek wordt het als je de gletsjer van nabij wilt bekijken. In totaal is hij tweehonderd vierkante kilometer groot met talloze armen. Uiteraard staan we hier bij een arm. Aan de toto´s op de infoborden kun je goed zien dat hij al een groot stuk is geslonken. Janny blijft bij de toegangsweg wachten en Jan gaat verder tot hij de gletsjer aan kan raken. Als je hier naast staat voel je je maar een nietig mensje. Met een natte rug van de warmte en een ervaring rijker gaan we weer terug naar de camperplaats. Tegen de avond wordt het bewolkt en verkleurd de lucht in prachtige pasteltinten. Na een paar donderklappen barst de bui los en komt de regen met bakken uit de lucht. We hebben geluk gehad dat het overdag zo zonnig was.

Maandag 18 juli 2011

We rijden tegen de middag weer verder langs de kust richting het zuiden over weg 17. Er zitten een paar vervelende tunneltjes door de bergen maar hebben over het algemeen geen probleem. Onderweg nog gestopt bij een oude waterval waar je nu overheen kunt lopen. Achteraf horen we dat je op de oude weg een mooie camperplek hebt als je door een klein tunneltje rijd. We rijden echter door en zien onderweg de zijkant van de gletsjer. Het is vanaf hier moeilijk in te schatten hoe dik hij nog is. Stoppen doen we nabij Meloy. Hier is een infocenter over het bezoek aan de gletsjer en een prima camperplaats. Zelfs met stromend heet water. Wat wel tegen valt is de onvriendelijke mevrouw die ons te woord staat. We besluiten bij haar geen kaartjes voor het bootje naar de gletsjer te kopen. Tegen de avond gaat het een klein beetje miezeren wat het gezicht naar de gletsjer zeer beperkt.

Zondag 17 juli 2011

De verwachting die we over het weer hadden komt helemaal uit. We kunnen vandaag lekker in het zonnetje zitten aan het strandje nabij Gillesvang aan weg 17. Jan gaat voor een overzichtfoto van het fjord nog een klein stukje de berg op. De rest van de dag wordt in rust doorgebracht.

Henk en Lies

Hallo Janny en Jan.
Wat hebben wij veel aan jullie gedacht na die aanslag.
Het is zo heftig allemaal en jullie gaan ook geregeld naar een eilandje, dus zaten wij er wel mee tussen of jullie daar ook in de buurt waren.
Maar gelukkig zijn jullie nog steeds veilig uit de buurt van de één of andere ??????
Hopelijk knapt het weer iets op en geniet van deze mooie omgeving.

Groetjes van ons uit Goes

Ron en Lisette

Hola Jan en Janny,
Ik kom per toeval op deze site en vind jullie reisverhalen.Geweldig hoor wat jullie allemaal zien en meemaken.We gaan het nu gewoon iedere week bij houden!
Ik heb ondertussen iedereen gemaild dat we weer open zijn!!!!!! Eindelijk na 7 maanden hebben we dan de vergunning en zijn weer hard aan het werk om alles op orde te krijgen. Volgende week word de rest van het grondstuk schoongemaakt en komt er grind op.We hebben dan 80 staanplaatsen ter beschikking.Als jullie weer van plan zijn om naar Spanje te komen zijn jullie nu legaal..........van harte welkom op camperpark Los Limbos.
Veel plezier verder op jullie avontuur!
Un saludo,
Ron en Lisette.