huisopwielen.reismee.nl

2011 week 28

Zaterdag 16 juli 2011

Vanmorgen bezoeken we de Saltstraumen. Dit is een engte tussen de fjorden waardoor het water opgestuwd wordt. Zowel bij eb en vloed zie je draaikolken. Als toerist kun je met rubber boten door de draaikolken varen. Wij bekijken de watermassa vanaf de zijkant. We gaan nog een beetje meer naar het zuiden over weg 17 en stoppen vlakbij Gillesvang. Net voor een brug is een parkeerplaats en een klein strandje. De vooruitzichten voor morgen zijn veelbelovend.

Vrijdag 15 juli 2011

Gelukkig is het vandaag mooi en rustig weer. Om elf uur zijn we bij de boot maar het is al best druk. Hierdoor mogen we geen kaartje kopen. Dit komt omdat de kaartverkoper niet weet of we mee kunnen varen. Tegen de tijd dat de boor arriveert, staan er al vele rijen waaronder twee rijen die van tevoren hebben gereserveerd. Helaas kunnen we niet mee en moeten wachten tot half acht. Het is warm en zonnig dus blijft er niets anders over dan een rondje door het dorpje en vroeg eten. Zo hebben we bij de overtocht een volle maag. We staan vooraan in de rij dus kunnen we nu wel mee. We kunnen tot tien uur lekker op het achterdek in het zonnetje zitten. Om half twaalf kunnen we in Bodo van de boot af, en stomen door tot de parkeerplaats bij de Saltstraumen.

Donderdag 14 juli 2011

Vandaag dalen we tegen de middag af van de parkeerplaats in Nusfjord. Helaas is het een regenachtige dag. We volgen de E10 die ons tot het eind van het eiland brengt. De weg stopt in de plaats A, net voorbij Sorvagen. Onderweg zien we wel de ruige bergketens die de Lofoten zo kenmerken. We rijden na A een stukje terug en stoppen bij een stokvismuseum. Door de harde wind kunnen we geen televisie kijken. We zijn bij de boot gaan kijken die naar Bodo vaart. We willen morgen rond twee uur de overtocht maken. Dan moet het wel mooi en rustig weer zijn. We zien wel dat het druk is op de boot.

Woensdag 13 juli 2011

Vanmorgen opgestaan in Gravdal en het regent. Toch willen we naar het uiterste puntje van dit schiereiland gaan. We besluiten om dit toch maar te doen omdat het een beetje opklaart in de verte. In de regen rijden is niet de hobby van ons. Tijdens de rit klaart het op en bij aankomst in Ballstad is het al bijna droog. We worden aangesproken door een Nederlander met een Engelse tongval die op een cruisschip aangekomen is in Leknes, een uurtje vrij heeft en de bus heeft gepakt. Jammer dat de enige kroeg dicht is. We rijden de haven langs en Janny gooit het hengeltje uit, echter zonder succes. Na de koffie gaan we naar een ander gedeelte van het eiland. We kijken nog even rond de kerk van Gravdal, nemen de tunnel en stoppen in Nusfjord op het eiland Flakstadoya. Hier zijn nog authentieke vissershuizen die bezocht kunnen worden. We zijn te laat voor een bezoek maar kunnen hier wel prima overnachten. We hebben een ruim uitzicht op de baai voor het kleine dorp.

Dinsdag 12 juli 2011

Ook vandaag zoeken we de eindpunten van het eiland op. Dit keer is het Stamsund en ligt ook aan de zuidkant van het eiland, maar dan een puntje verder. Hier valt weinig te beleven. Het beschikt wel over een redelijke supermarkt en een stabiele internetverbinding. Goed genoeg om een kaartje te versturen. We stoppen bij Gravdal waar we weer een haventje met een nachtelijk bezoekje vereren.

Maandag 11 juli 2011

We starten de dag met een rit naar het uiterste puntje in het zuiden. Daar ligt Henningsvaer. Dit dorp heeft een authentieke uitstraling met veel kroegjes, mogelijkheden om te vissen en excursies te maken. We drinken koffie in een gelegenheid waar kaarsen gemaakt worden. Duidelijk is wel dat de bedienden geen horeca ervaring hebben. Maar het is wel leuk en gezellig. In de loop van de middag gaan we op pad naar Vagen. Hier bezoeken we de grootste houten kathedraal. Hij is gebouwd in achttien acht en negentig en ziet er nog piekfijn uit. We slapen aan het haventje. Jammer dat het vandaag bewolkt was.

Zondag 10 juli 2011

Vandaag gaan we weer op pad en nemen voor een groot gedeelte de E10 richting west. We gaan er na zestig kilometer vanaf en doen daar de noordelijke helft van het eiland ustvagoya. Mooie plekken gezien maar we stoppen aan de zuidzijde bij Kabelvag. We staan op een parking van een museum waar je ook paarden kunt huren om op te rijden. Het was prima weer om een ritje te doen want het was droog met een lekker zonnetje.