huisopwielen.reismee.nl

2011 week 27

Zaterdag 9 juli 2011

Het is vandaag droog en zonnig dus het anker wordt opgetrokken. We zijn van plan om het volgende schiereiland te gaan bekijken. Het is een onderdeel van Hinnoya. Op het eind ligt Oksneshavn waar we koffie drinken. Het is een schitterende route van zestig kilometer die je twee keer moet rijden omdat er maar één weg is. Onderweg zijn hele mooie plekjes. Tijdens het koffie drinken komt een man ons vragen of we van vis houden en biedt ons twee flinke vissen aan die hij net gevangen heeft. Hij wil er geen geld voor hebben en stapt na een ferme handdruk weg. Na de koffie gaan we weer dezelfde weg terug en gaan weer in Lodingen staan waar we de vis schoonmaken en opeten. De man heeft de naam van de vis in het Noors gezegd maar die zijn we vergeten. Hij was wel heel lekker. In de avond valt er nog een buitje regen maar overdag was het wel lekker warm en zonnig.

Vrijdag 8 juli 2011

Als we opstaan regent het een beetje. Veel zin om te gaan toeren hebben we niet dus blijven we voorlopig in Lodingen staan. In de loop van de namiddag klaart het wel op maar we maken ons druk op de computer dus van sturen komt niks meer. We eten vandaag wel een visje van de visboer

Donderdag 7 juli 2011

Gisteravond zijn de teksten bijgewerkt en vanmorgen zijn de foto´s van afgelopen weken toegevoegd aan de reismee. Hopelijk is iedereen hier tevreden mee. De internetverbinding was goed genoeg om dit te doen. Vaak is hij er te traag voor, en duurt het te lang voor de foto´s. We zijn blijven staan op dit plekje zodat er heel de dag op het net gesurft kan worden. Janny heeft nog geprobeerd een visje te vangen maar ze willen hier niet bijten in Lodingen. In de avond wordt er nog even geskyped met de vroegere buurman, die nu vakantie viert in Frankrijk.

Woensdag 6 juli 2011

Na de boodschappen en met een volle watertank zijn we een weegbrug opgereden. We hebben vijftien procent overgewicht. De vraag is waarmee het huisopwielen kan afvallen. We vervolgen onze route en kiezen weg 85 en de E10 die ons naar het begin van de Lofoten brengt. We stoppen in Lodingen. Hier kun je met de boot over naar Bognes, wat vierhonderd en tachtig kronen kost. Dus net zo veel als de brandstof die je gebruikt als je de omweg via Narvik neemt. Je bespaart enkel veel tijd als je vaart. Voorlopig varen we niet want we gaan eerst een deel van de Lofoten verkennen. We stallen het huisopwielen voor de nacht bij de haven waar we zowel televisie kunnen kijken als internetten. De reismee wordt bijgewerkt en de sociale contacten worden weer opgepoetst.

Dinsdag 5 juli 2011

Vanmorgen is Janny weer aan het vissen geweest. Samen met de visjes van gisteren is er toch een lekker maaltje ontstaan. Jan gaat na de middag naar de garage. De velgen zijn aangekomen en kunnen rond een uur of drie omgewisseld worden. Als we proberen om euro´s om te wisselen in Noorse kronen lukt het niet bij de bank. Navraag bij winkels leert dat er in heel Sortland niet gewisseld kan worden terwijl er toch voldoende toeristen rondlopen. Dan maar betalen met een kaartje. De kantoorman die ze besteld heeft helpt mee met de omwisseling. We hadden nog geen plannen gemaakt om ergens naar toe te rijden dus gaan we terug naar ons oude plekje bij de overslagterminal staan waar we de visjes eten.

Maandag 4 juli 2011

Wat doet een mens dat niets hoeft te doen. Welnu, hij gaat vissen. Jammer dat er maar een paar visjes bijten zodat de maaltijd van vandaag uit vlees zal bestaan. Ook niet erg. Het weer van vandaag zat ook niet mee. Koud en winderig. Als het goed is worden morgen de velgen afgeleverd bij de garage. De man die ze bestelde gaf ons niet veel hoop dat ze dan ook snel aangelegd zouden kunnen worden. Ook hier heerst er een vakantievirus. Weinig personeel op de werkvloer.

Zondag 3 juli 2011

Vanmorgen zijn Boy en zijn vrouw weer vertrokken. Ze zijn op zoek naar een nog betere visplek. Omdat het gisteren lukte om een maaltje bij elkaar te vissen probeert Janny het vandaag weer. In de drie uur die ze bezig is heeft ze toch maar mooi een maaltje bij elkaar gesprokkeld. Uiteraard worden ze nog dezelfde avond gegeten. Ze worden in zilverfolie gewikkeld met een heel klein beetje kruiden. Gewoon in de koekenpan op een lekker vlammetje en na tien minuten zijn ze rijp om te eten. De dag van Jan wordt gevuld met de het toetsenbord van de laptop. De foto´s worden bekeken en naar muziek geluisterd.

Dick en Nan uit Deventer

Hallo Jan en Jannie
Wat leuk dat we jullie kunnen volgen voor ons heel herkenbaar.
Jullie hebben ook hele mooie fotos.
Wij zijn al 2 weken telkens een beetje met een fotoboek aan het maken dus we rijden steeds in de gedachten op nieuw.
Wij hebben ook in Lodingen geslapen bij een supermarkt.
Elke Camper heeft toch wel eens pech he.
Wij wensen jullie nog heel veel reisplezier.
Groeten Dick en Nan