huisopwielen.reismee.nl

2011 week 26

Zaterdag 2 juli 2011

Gisteravond is er een Nederlandse camper achter ons komen staan die ons vaag voorkomt. Het blijkt dat we deze gezien hebben in ons eerste jaar naar Spanje. De man (Boy) is een enthousiast visser en maakt Janny nieuwsgierig naar haar viskansen. We staan tenslotte bijna met onze voeten in de zee. Boy geeft Janny onderricht en samen vangen ze een mooi maaltje voor het avondeten. Ze worden uiteraard dezelfde avond met veel genoegen gegeten. Tot onze verrassing geeft de televisie vandaag alle zenders weer door. Jan heeft op aanwijzing van Boy de kop een beetje verdraaid maar dat heeft niet geholpen. Bij het terugzetten naar de originele stand kwamen alle zenders tevoorschijn. Leuk tijdverdrijf om steeds het dak op- en af te klimmen maar voorlopig blijven we er vanaf. Jammer dat vandaag bewolkt was en flink fris in de wind. Wat wel leuk is om per dag een boot of drie te zien en horen verschijnen van de Hurtigruten. Het geeft altijd een boel bedrijvigheid in het, overigens stille, plaatsje.

Vrijdag 1 juli 2011

Vanmorgen worden we onaangenaam verrast door een zachtjes leeglopende linker achterband. Je zou er moedeloos van worden. We weten wel wat de oorzaak van deze ellende is maar een goede oplossing hebben we nog niet voorhanden. We zijn te zwaar geladen en de velgen kunnen dit niet aan en scheuren na verloop van tijd. Op internet hebben we velgen gezien die meer kunnen verdragen maar daar hebben we momenteel niks aan. We zijn dicht bij een knooppunt der wegen (Sortland) waar garages of bandenspecialisten zijn die ons wellicht kunnen helpen. Nadat we eerst in Sortland door een bandenman zijn geholpen om het reservewiel van zijn velg te ontdoen worden we verwezen naar een Fiat garage. Hier worden standaard Fiat Ducato´s geleverd met velgen die achthonderd kilo meer kunnen verdragen dan onze velgen. We besluiten om hier een paar dagen te blijven en te wachten op de velgen die we bestellen. We gaan weer bij de overslagterminal van de Hurtigruten staan omdat we verwachten dat de koelwagens dit weekend niet zullen rijden.

Donderdag 30 juni 2011

Vannacht heeft het een beetje geregend. Als we tegen de middag vertrekken is het droog en de zon doet verwoedde pogingen om door het wolkendek te breken. Vandaag rijden we de zuidelijke route van het eiland Langoya. Hier zijn vele kleine dorpjes maar wel met hele grote huizen. We zien regelmatig kleine strandjes maar die worden alleen bevolkt door enkele meeuwen. Voor de nacht kiezen we Stokmarknes uit als slaapplaats en kijken uit over een van de vele aanlegplaatsen van de Hurtigruten. Hier is ook het museum van de Hurtigruten gevestigd waar de geschiedenis van deze veerdienst te zien is. Soms kunnen we een poosje televisie kijken. Waar het precies aan ligt weten we niet maar het blijft een verrassing en vaak vervelend omdat niet alle Nederlandse zenders doorkomen. De rit van vandaag was leuker dan die van gisteren. Janny heeft een verbinding met internet dus de mailtjes kunnen worden gelezen en beantwoord.

Woensdag 29 juni 2011

Om half een vanmorgen hebben we het huisopwielen verzet. We stonden bij een overslagterminal en tegen twaalven werd er een koelwagen naast ons geplaatst. Koelwagen maken om het kwartier een berg herrie en houden daarmee niet op. Een kilometertje verder vinden we een rustig plekje en sluiten de ramen en later onze ogen. Nog voor de middag rijden we verder op dit eiland en doen het noordelijkste deel tot Sto. Hier ontmoeten we nog meer Nederlanders en een Belgische mevrouw die de camperplaats en het restaurant rund. Hier houd de wereld en de weg op dus moeten we dezelfde weg voor een deel terug. Soms denk je dat je in de oertijd terug bent als je even de weg vergeet. Tegen de avond vinden we een slaapplaats dichtbij Selnes waar al een Duitse camper staat geparkeerd.

Dinsdag 28 juni 2011

Gisteren zijn we halverwege weg 973 bij Gavlen gestopt dus tegen de middag vervolgen we deze route. Vanmorgen waren we omringd door een kudde schapen. Ze staan nu op een eilandje achter het strandje. Bij hoog water kunnen ze niet van het eilandje af maar dat zijn ze blijkbaar gewend. Vier kilometer na Gavlen houdt de verharding van de weg op en gaat over op een landweg. We durven dit niet aan en keren het huisopwielen. We rijden de dertig kilometer terug. Hierna gaan we op pad naar het volgende eiland. Het heet Langoya. Ondertussen is het gaan regenen dus we zoeken in Sortland een slaapplekje. Op zich niet moeilijk. We zien verschillende plekken waar campers staan. We kiezen er een dicht in de buurt van de winkels. We horen op televisie dat het noodweer is geweest in Nederland. Wellicht nemen we hier ook nog een staartje van mee. Bij het bekijken van de winkels zien we dat hier bouwgrond te koop wordt aangeboden voor twintig euro de vierkante meter.

Maandag 27 juni 2011

Vandaag is het prima weer om te rijden. Niet te warm en droog. We worden redelijk vroeg opgeschrikt door de machines die de wegwerkers starten. Op zich niet erg want we waren al wakker. We staan op het eiland Andoya en we gaan weer de mooiste route rijden, dus niet over de Hoofdweg maar langs de kust. We rijden op de 976, 974, en de 973. In principe linksom rond het eiland. Het weer wordt steeds beter en zonniger. Rond twee uur zijn we bij Gavlen aangeland en zien een heel mooi strandje. Huisopwielen in de ankers, en naar het water. In het water zitten helaas heel veel kwallen en het is ijskoud. Naast het water en op het zand is het heerlijk. Onderweg hebben we vis bij de vismijn gehaald dus die wordt vanavond verschalkt. We vinden dit een schitterend eiland. Het is onderdeel van de Vesteralen en ligt ten noorden van de Lofoten. Dit heeft naar ons idee heel veel ruimte om te wonen. Tussen de bomen in de bossen zie je heel vaak een weggetje met een postbus, ten teken van bewoning. Vaak is er geen huis te bekennen. Ook in de dorpjes staan de huizen niet opeengepakt maar met een grote lap grond ertussen. We blijven vannacht in Gavlen staan en zullen morgen weer verder trekken.

Zondag 26 juni 2011

Vandaag in Andenes een groot deel van de dag besteed aan internetten. Het is een bewolkte dag met zo nu en dag een paar spetters. Een vogel- of walvissafari doen we niet. Tegen de avond knapt het een beetje op. Naast ons staan wegwerk machines geparkeerd maar op zondag wordt er niet gewerkt.