huisopwielen.reismee.nl

2011 week 25

Zaterdag 25 juni 2011

Vandaag gaan we weer verder. We staan op het eiland Senja en rijden op een alternatieve manier het eiland rond. Dus niet via de kortste route maar de mooiste. Aan de noordkant van het eiland zijn veel kleine dorpjes waar we langs komen. Een enkel probleempje is wel de kleine tunneltjes. Vaak slecht verlicht, smal en met een slecht wegdeksel. Maar op het eind van de dag kunnen we tevreden zijn met hetgeen we hebben gezien. Om zes uur staan we bij de boot van Gryllefjord. Hij gaat pas om zeven uur dus nog even gezellig gewacht. Er zijn meer Nederlanders die de overtocht maken naar Andenes op het eiland Andoya. Hier kun je een tochtje maken om naar de walvissen te kijken. De overtocht duurt bijna twee uur maar is toch snel voorbij. Na aankomst moeten we een goed plekje zoeken voor de nacht. We rijden nog even dwars door het dorp en zien de mooiste woningen pal aan kleine strandjes staan. Jammer dat het zonnige klimaat zo kort duurt. We vinden een plekje naast de vissershaven en merken dat we hier kunnen beschikken over internet. De verbinding is niet optimaal maar een gekregen paard moet men niet in de bek zien. Om foto´s toe te voegen bij de reismee is de verbinding te traag maar de tekst zal wel lukken.

Vrijdag 24 juni 2011

Vandaag is het prachtig zonnig. We blijven dus op deze plek staan. We houden een rustdag. Janny doet een klein wasje en Jan kijkt de kapotte kraan na. De oorzaak van het defect blijkt een losse schroef te zijn. Als je niet weet hoe die dingen in elkaar zitten koop je al gauw een nieuwe en zet die er op. Achteraf was het niet nodig geweest om die te kopen, maar teruggeven is geen optie. Misschien komt de reserve nog eens van pas. We worden blij verrast door een SMS´je van Ruud en Digna. Altijd leuk om een reactie te krijgen. De rest van de dag wordt lekker in de zon gezeten en van de omgeving genoten. Een typisch gevoel heeft het om in de zon te zitten en naar de, met sneeuw bedekte, bergen te kijken.

Donderdag 23 juni 2011

Vanmorgen heeft Jan de oude kraan in de keuken vervangen door de nieuwe. Best een hele klus, maar achteraf, als het klaar is, valt het wel mee. Janny maakt zich verdienstelijk om stroom te versieren. We mogen aansluiten, maar er staat geen spanning op de contactdozen. Jammer van de gedane moeite. Na de gedane arbeid verplaatsen we ons huisopwielen naar het centrum van het dorp, trekken geld uit de muur en geven gelijk weer een gedeelte weg aan de kassa van de supermarkt. Omdat we gisteren kennis hebben gemaakt met het vlees van de rendieren, gaan en nu ingevroren stukken vlees mee in het winkel wagentje. Best lekker vlees hoor. In de buurt is een waterval, de Malselvfossen, die we bezoeken. Hier worden mooie grotezalmen gevangen. We laten ze liggen want de vriezer is al vol. We rijden verder richting de Lofoten en de Vesteralen en vinden een mooie slaapplaats in Silsand. We staan bijna onder de brug naar Finnsnes. We zien in de avond zeetrawlers binnenkomen en een cruisschip van de Hurtigruten komt langs. In de avond wordt langs de kust van de Gisundet veel gebarbecued. Dit gaat perfect want er staat bijna geen wind meer. Om half een in de nacht maakt Jan nog een foto van de brug die dan net in de zon staat.

Woensdag 22 juni 2011

Vandaag zijn we van plan om Tromso te bezoeken. Dit valt echter geheel in het water. Nadat er gewassen is komt er geen water meer uit de kraan. De tank is pas gevuld dus de pomp moet kapot zijn. Dit blijkt bij controle ook zo te zijn. We hebben een reserve bij ons dus is dit geen probleem. De zekering die er bij hoort is echter ook kapot dus moet de oorzaak elders gezocht worden. Later blijkt het probleem te liggen in de elektronica van de kraan in de keuken. We staan in Tromso en hebben een zaak met heel veel campers langs de weg gezien. We besluiten om deze zaak maar op te zoeken en het bezoek aan Tromso uit te stellen. Bij de receptie weten ze te vertellen dat ze geen ruimte hebben om ons te helpen maar weten wel een firma die Hymer dealer is. Bij hem kunnen we een goede kraan kopen. We krijgen het adres dat honderd vijfendertig kilometer ver is. We gaan op pad en onderweg komen we een kraampje tegen waar ze hele lekkere rendierensoep verkopen. Jammer dat het maar kleine kopjes zijn. Bij aankomst bij de Hymer dealer in Bardufoss krijgen we ongeveer hetzelfde verhaal te horen. Voor weken achtereen volgeboekt. Ook hier krijgen we van de vriendelijke mevrouw twee adressen die we kunnen bezoeken. Jan besluit om de reparatie zelf uit te voeren dus kopen we een nieuwe keukenkraan die we morgen gaan installeren. ´s Avonds gaat de nieuwe pomp er in en de keukenkraan wordt elektrisch afgekoppeld. We staan bij een soort rodekruis post niet ver van de dealer. Als er morgen problemen ontstaan, kunnen we er makkelijk naar toe. Heel de avond en nacht valt er lichte regen naar beneden.

Dinsdag 21 juni 2011

We dachten gisteravond op een redelijk stille plek te staan maar dit viel een beetje tegen. Je kunt aan het vrachtverkeer merken dat Tromso een redelijk drukke en grote stad is. We zijn rond de middag in Tromso en gaan op zoek naar de toeristeninfo. We krijgen daar een kaart van de bezienswaardigheden maar ontdekken later dat er nauwelijks parkeerruimte is. We parkeren tenslotte bij het sportpark maar blijven thuis omdat het nu hard gaat regenen. Tot onze verrassing kunnen we internet ontvangen dus de reismee en mails worden gelezen en bijgewerkt. Na het avondeten valt de verbinding weg. Het blijft de rest van de avond bewolkt.

Maandag 20 juni 2011

Vanmorgen vertrekken we uit Olderdalen en besluiten om het stuk toch te rijden. Het is voor het grootste deel langs het water dus leuk om te rijden. Wellicht dat we later nog eens een bootje zullen pakken. Langs de E6 zijn vele parkeerplekken aangelegd en op een aantal stoppen we om van het uitzicht te genieten. Bij één van de plekken is volop water. Dit werkt zeer uitnodigend om het huisopwielen eens een poetsbeurt te geven. Na de poetsbeurt zijn de witte strepen weer wit en de grijze strepen weer grijs. Misschien is dit niet precies de bedoeling maar we zijn zuinig geweest met het gebruikte water. Tegen de avond parkeren we langs de E6 om televisie te kijken. Als we nu verder rijden komen we achter de berg te zitten en dan kunnen we geen signaal ontvangen. Op koffietijd krijgen we bezoek van Ruud en Digna. Ze zijn met een groepje onderweg maar moeten om een nieuwe spiegel in Tromso. Ze hebben sinds mei een camper en hebben al een slechte ervaring met vrij parkeren achter de rug. Wij kunnen voor een deel hun angst wegnemen dus wordt het toch nog gezellig. We hopen ze later nog eens te treffen.

Zondag 19 juni 2011

Vandaag zullen we in Olderdalen blijven. Jan voelt zich niet fit genoeg om te rijden. Een Duitse camperaar verwisseld zijn voorbanden naar de achterkant. Hij heeft meer dan honderd kilometer in Finland op een erg slechte weg gereden en zijn toch al beperkte profiel van de voorbanden is er nu helemaal af. Van een medecamper, die hier al tien jaar komt, horen dat de verdiensten hier hoger zijn dan in Nederland. We kunnen een groot deel van de dag in de zon zitten en kijken naar de veerboot die naar Lyngseider gaat. We zijn nu ongeveer op de hoogte van Tromso, waar we naar toe willen. Via de weg is het nog honderd en drieëntachtig kilometer en met de boot negenentachtig kilometer. Met de boot is wel heel leuk maar kost een stuk meer. Morgen zullen we wel zien wat we doen. We krijgen vandaag caravans op bezoek die een tour rijden van de ANWB. Ze zijn erg tevreden over de organisatie en de gang van zaken. Ze zijn, net als wij, naar de noordkaap geweest en zijn dus ook op de weg terug. Tegen de avond wordt het bewolkt en in de nacht vallen er een paar druppels regen.

Dick en Nan uit Deventer

Hallo Jan en Jannie
Wij zijn weer thuis van een prachtige reis om nooit te vergeten.
We hebben nog hele mooie plekken gehad om te staan alleen het weer was niet zo byzonder heel veel regen .
Wezijn ook naar de wildste waterval geweest ten zuiden van Odda en in Odda kun je heel goed staan aan het fjord prachtig met wel 15 campers gezellig.
We waren naar 5 weken vlak bij de veerboten in kristiansand en het weer was slecht dus dan maar naar huis .
Maar de boot was weg en de volgende 2 waren vol.dan maar naar Larvik rijden en wat denk je het kantoor dicht ,dan daar overnachten nooit weer zo veel lawaai ,snachts van de boot die er aan kwam.
Toen om 6uur naar het loket voor een tiket maar schrik niet 430euro .veels te veel dan maar door rijden naar Malmo voor de brug 80euro en later nog de boot rotby putgarden 105 euro en toen alleen maar files in duitsland we wilden direct terug naar de rust ,kun je voorstellen .
Ik ben vandaag druk met de was en het is heel heet en Dick zoekt op internet naar de Honda AGGREGAAT maar ik heb nu de vraag welk type jullie hebben hij weet het niet meer en weten jullie het em ailadres van Piet en Liesbeth .
Ik blijf jullie site wel volgen we reisen zo mee leuk te lezen dat het op de Nordcapp ook goed bevallen is .
Wij wensen jullie nog heel veel plezier en gezonde kilometers .
Groeten Dick en Nan