huisopwielen.reismee.nl

2011 week 24

Zaterdag 18 juni 2011

Ook vandaag is het heel mooi weer. Omdat we al een paar dagen geen televisie konden kijken weten we niet hoe het in Nederland is. De schotel moet maar net over de horizon kijken, dus als je aan een meer of fjord staat zijn de bergen er omheen al gauw te hoog. Je moet wel geluk hebben als je door een piepgaatje tussen de bergen signaal ontvangt. Onderweg zien we wel een aantal schotels aan de huizen. We vervolgen onze weg over de E6 en moeten een paar keer stoppen om een kudde rendieren te laten passeren. We rijden tot Olderdalen waar we kijken hoe het werkt om met de boot over te varen. Vandaag gaan we niet mee maar parkeren naast het veerplein. Hier staan nog meer campers en caravans en we genieten de rest van de avond van de zon. We proberen de televisie en we kunnen weer eens naar het journaal kijken. In Nederland zijn er openluchtconcerten afgelast vanwege het slechte weer. Ten zuiden van de Lofoten begint het weer ook slechter te worden. Reden om op het gemakje naar het zuiden af te zakken. We vinden dit geen probleem want hier is het heerlijk ruimtelijk en je kunt op heel veel plaatsen gewoon staan. De natuur is prachtig en de weg is prima.

Vrijdag 17 juni 2011

Vanmorgen heeft Jan de rotstekeningen bekeken in Het Altamuseum. We staan tenslotte op hun parkeerterrein. Janny doet een klein wasje. Na de middag gaan we weer verder op de E6. We zien al snel een heel mooi plekje om even de was buiten te hangen. Het is zulk mooi weer dat we een hele poos buiten kunnen zitten. We besluiten om hier de nacht door te brengen. Tegen de avond komen hier een paar vissers maar veel beet hebben ze niet. We staan dus nog aan het Altafjord.

Donderdag 16 juni 2011

Vandaag willen we LPG tanken en dat kan volgens de boeken in Alta. We vinden de olie boer redelijk snel en zien hier ook een nieuw winkelcentrum. We kijken wat rond en gaan toch ook maar Diesel tanken. Slapen doen we bij het Altamuseum. Deze parking wordt zo te zien zeer regelmatig door camperaars gebruikt want tegen de avond staat een groot deel van de parkeerplaats vol.

Woensdag 15 juni 2011

We staan wat later op dan normaal dus tegen de middag doen we nog een rondje in de buitenlucht. De parking is bijna leeg op een enkele uitslaper na (net als wij). Omdat we meegemaakt hebben wat we wilden en we de indruk hebben dat zoiets niet twee dagen achtereen gebeurt, vertrekken we ook. We bezoeken nog even Skarsvag en Honningsvag. Hier zien we de cruisschepen aanmeren en er wordt al een tent opgezet voor het feest van aankomend weekend. We rijden nog een stukje door tot net voor Olderfjord waar we bij Porsanger slapen.

Dinsdag 14 juni 2011

Als we wakker worden is het minder bewolkt dan gisteren. We besluiten om de laatste zeven kilometer naar de noordkaap te rijden en daar de rest van de dag te verblijven. Voor de toegangsprijs van vierhonderd en zeventig Noorse kronen mag je twee dagen blijven staan. We ontdekken dat het restaurant over internet beschikt dus de reismee van vorige week wordt bijgewerkt. Nadeel van deze verbinding is wel dat hij ontzettend traag is. Vanmorgen heeft de Rabobank het pasje van Jan gedeblokkeerd maar de pinautomaat in het restaurant weet dit nog niet. Gelukkig hebben we ook nog een andere betaalkaart die wel werkt. Na de middag begint de zon door te breken en de parkeerplaats stroomt steeds voller. Er worden kaartjes gekocht met speciale postzegels die zullen worden voorzien van een speciaal postmerk. We gaan deze avond en rond middernacht genieten van een niet ondergaande zon. Op zich heel bijzonder en het weer werk heel erg mee omdat het heel helder is. De kampeerplaats rond de Noordkaap staat bommetje vol met vijfennegentig procent campers en nog wat verwaaide auto´s met caravan. Ook de busparking staat vol. Tegen twaalven staat heel de hal vol met wachtende mensen. Een tegenvaller is wel dat er om twaalf uur geen applaus klinkt. De wind maakt het koud maar we gaan wel even naar buiten om een foto te (laten) maken. Het is net een soort Nieuwjaar maar dan zonder oliebollen.

Maandag 13 juni 2011

De mist van gisteren is helaas niet opgetrokken. Zo nu en dan wordt het zicht beter maar heel helder wordt het niet. Deze parkeerplaats wordt gebruikt voor wandelaars die de alternatieve noordkaap willen bezoeken. Een zeven kilometer lange tocht biedt een heel fraai uitzicht. Hierna krijg je een certificaat die je op kunt halen bij een toeristenbureau. Wij gebruiken deze dag om een wasje te doen en het beroeren van de toetsen. Binnen is het, ondanks de drie graden buiten, behaaglijk warm. We staan midden in niemandsland dus internet is in geen velden of wegen te bekennen.

Zondag 12 juni 2011

We staan vandaag op in Kautokeino en doen toch de lange broek maar weer aan. We gaan steeds naar het noorden, dus wordt het steeds kouder. Achter het glas is het lekker maar de wind, die buiten waait, maakt het een stuk frisser. We gaan op weg naar Karasjof waar het parlementsgebouw van de Samische gemeenschap staat. We trekken hier onze eerste Noorse kronen uit de muur. Je kunt wel met Zweedse kronen betalen maar we willen wel de juiste papiertjes laten zien. We zullen weer een andere rekenslag moeten oefenen. Na Karasjof volgen we de E6 waar we regelmatig rendieren op de weg zien. Na Oldenfjord slaan we links af, weg E69, op weg naar de noordkaap. Net voor Stranda kiezen we een parkeerplek waar we de nacht zullen doorbrengen. Het echtpaar Reinvos uit Oudenbosch houdt ons een uurtje aan de praat. Dit levert ons een paar koude voeten op. Na de maaltijd krijgen we bezoek van een tiental rendieren. Om kwart over tien besluiten we om verder naar de noordkaap te rijden. Het weer is hier prachtig, maar levert geen garantie voor een andere plek. De weg er naar toe is heel erg mooi en afwisselend. Prachtig om de diffuse kleuren van de niet ondergaande zon te zien. Tijdens de tocht leidt de North Cape tunnel je naar tweehonderd meter onder de zee en ben je vijfhonderd en zeven Noorse kronen lichter. Als we na een prachtige tocht voor de slagbomen van de noordkaap staan keren we om. Het is mistig geworden en we hebben zeven kilometer voor de slagbomen een prima slaapplek gezien. Als we om één uur naar bed gaan is het buiten slechts drie graden in de mist. Toch zijn we blij dat we dit hebben gedaan. De rit er naar toe is schitterend en misschien is het morgen wel mooi weer.

bertus en Margriet valks (tilburg)

Hallo jan en Jennie , het gaat jullie goed zoals we kunnen lezen .Wij zitten op het ogenblik in Turkije
en vermaken ons ook best .ik heb inmiddels een ander imailadres (llmvalks@gmail.com ) Wij wensen jullie nog een fijne en voorspoedige tijd in gezondheid en geluk .Hartelijke groeten Bertus en Margriet

Adrie Sonke

We zijn weer thuis na drie weken Scandinavië en dat is goed bevallen. Dankzij jullie verhalen wisten we al een en ander van Zweden. Toen we we op 3-5 juni in Malmo op een camping stonden, bijna naast de Oresundbrug, besloten we door te rijden naar Stockholm. We zijn langs de kust, eerst naar Falsterbo, waar oubaas Waalewijn zijn herseninfarct kreeg, via Simrishamn, Timmernabben in 3 dagen naar Stockholm gereden, camperplaats Langholm. Jullie waren daar toen al voorbij. Op de fiets hebben we daar rond gekeken en dat ging heel goed. Het weer was gelukkig prima, 28gr, en dat maakte het extra leuk. Zijn op Skansen geweest, bij het Tivolipark, een soort Efteling. Boten voeren daar af en aan. Er waren studentenfeesten en die maakten het leuk. Het leek een soort Streetparade.
De terugweg ging over Orebro naar Mariestad. Bij Varberg zijn we weer terug naar Denemarken gevaren. Vervolgens langs de Duitse Waddenkust naar huis.
Jullie waren wat te vroeg op de Noordkaap, maar alleen het idee dat je er geweest bent is belangrijk.
We blijven jullie volgen. Blijf dus rijden met Huisopwielen.
Groetjes van Adrie en Betty

Piet en Liesbeth van den Berg

Beste Jan en Jannie, Wij hebben jullie ontmoet op de parkeerplaats bij Jokkmokk (de camper met leeglopende accu). Wij zijn inmiddels weer thuis maar het is leuk om te lezen dat jullie de Noordkaap hebben bereikt en daar ook nog goed weer hebben gehad voor het zien van de niet ondergaande zon. De berichten uit scandinavie voor wat betreft het weer zijn niet erg goed (overstromingen) en wij hopen dat jullie daar niet te veel last van hebben. Wij hebben onderweg naar huis nog menig buitje gehad en als ik jullie reisverhaal tot de Noordkaap lees denk ik dat wij (ivm het tijdgebrek voor het op tijd weer in Nederland zijn) vooral in de mist om middernacht naar de zon op de Noordkaap hadden gezocht. Wij wensen jullie verder een goede tocht en zullen af en toe jullie reisverhaal lezen. Willen jullie in ieder geval bedanken voor de paar gezellige dagen in de zon op de parkeerplaats in Jokkmokk (en natuurlijk voor het gebruik van het aggregaat). Hartelijke groeten van Piet en Liesbeth van den Berg, Noordwijkerhout

Adrie Sonke

Toch makkelijk als je problemen aan de camper zelf op kunt lossen. Wij kwamen in Stockholm met een lekkende waterleiding in het keukenkasje te zitten. Het waren maar druppeltjes maar veel kleintjes maken ook een grote plas. Stonden we een paar dagen later in Mariestad op het havenplein naast een scheepsbenodighedenwinkel toen we vlak voor sluitingstijd op het idee kwamen daar eens naar een koppeling te gaan kijken. En jawel, ze hadden er een die nog paste ook. Probleem ook weer opgelost. Je moet natuurlijk wel gereedschap bij je hebben.
In Stockholm kwam er nog een grote Duitser naar me toe die de dop van zijn verswatertank er niet af kreeg. Of ik hem kon helpen. Toevallig had ik dat probleem ook gehad en wist ik wat ik moest doen. Kwestie van een beetje kracht. Uit dankbaarheid kneep hij daarna mijn hand nog bijna fijn.
Toen we weer thuis waren zagen we sporen van lekkage in een kasje aan het plafond. Dat hebben we maar laten repareren.
We zijn nog een paar dagen naar Rockanje geweest. Beetje fietsen en rondkijken. Helaas ging Betty daar door haar rug. Nu doen we het even rustig aan maar we willen nog naar de Maas net in Frankrijk. In oktober gaan we dan naar Zuid-Frankrijk, op de kleinkinderen passen.
Nu kijken we even naar de Tour de France. Ongelooflijk hoeveel campers er daar langs de route staan.
We zijn benieuwd naar het vervolg van jullie verhaal.
Groeten van Adrie en Betty