huisopwielen.reismee.nl

2011 week 23

Zaterdag 11 juni 2011

Als we wakker worden in Mertajarvi rijdt de Belgische camper al weer weg. Wij vervolgen onze tocht wat later en passeren rond de middag de Finse grens. Er staan wel hokjes maar ze zijn verlaten. Na de grens slaan we rechts af naar de E8 en gaan dan na achtendertig kilometer weer naar links. We zijn dan op weg 93 die naar de Noorse grens gaat. Die passeren we na zevenendertig kilometer. Ook hier zijn de douanehokjes onbemand. We slaan ons kamp voor de nacht op bij Kautokeino langs weg 93. We staan langs de snelstromende rivier de Alta op een parkeerplaats waar al vier Zweedse campers staan. We zien dat de zon niet meer ondergaat. Gelukkig hebben we goede verduistering die het meeste licht buiten sluit. We zijn nog ruim driehonderd kilometer verwijdert van de noordkaap. Wellicht dat we morgenavond dicht in de buurt komen. Overdag is het wel lekker weer maar tegen de avond wordt het toch een stuk frisser.

Vrijdag 10 juni 2011

Vandaag gaan we kilometers maken richting Finland. We volgen de E45 naar het noorden en stoppen in de gemeente Kiruna, bij Mertajarvi. Als we een paar uur staan komt er een Belgische camper naast ons staan maar die doen heel snel de luiken dicht. We zijn de Finse grens op een kilometer of veertig genaderd en zijn verschillende keren gestopt om rendieren te bekijken. Ook vandaag was het warm en zonnig. Wie had kunnen verzinnen dat je in korte broek en T-shirt op weg naar de noordkaap kunt.

Donderdag 9 juni 2011

Gisteravond is het laat geworden dus van vroeg opstaan is geen sprake. Het Nederlandse telefoonnummer is druk bezet maar de aanhouder wint. Een vriendelijke meneer verteld Jan hoe hij de zaak kan resetten en na een paar minuten hebben we weer beeld. Een bedankje is genoeg. Hulde aan BM-Sat in Nederland. Ook vandaag is het zonnig en warm dus blijven we voor vandaag hier staan. Het wasrekje wordt tevoorschijn gehaald en we mogen gebruik maken van de wasmachine van de buren uit Deventer. De muggen zijn actiever dan gisteravond dus gaan we vandaag wat vroeger naar bed. Ook de bijna ondergang van de zon is minder mooi dan gisteren.

Woensdag 8 juni 2011

Vlak voor Jokkmokk aan de E45 staat een gedenksteen die de poolcirkel aangeeft. Het gebouw is gesloten maar we kunnen in de zon wel foto´s maken. We doen boodschappen in Jokkmokk en bezoeken daar een heel mooi museum. Uiteraard de geschiedenis van de Saamen maar wel heel mooi gebracht. Als we buiten komen moeten we rennen om naar ons huisopwielen te gaan. Zo te zien komt er noodweer aan dus blijven we voorlopig in de stad staan. Het gaat inderdaad heftig onweren en de regen komt met bakken tegelijk uit de lucht. Na de bui rijden we de stad uit en parkeren net na de waterkrachtcentrale. Hier staan nog twee Nederlandse campers waar we gezellig naast gaan staan. Een ervan is een huurcamper die problemen heeft met de energievoorziening. Ze zijn drie weken onderweg en hebben al heel wat regen en kou meegemaakt. Het andere stel is een kruideniersechtpaar uit Deventer. Zij kunnen wel naar de televisie kijken, en hebben dezelfde schotel als wij. Hier krijgen we een telefoonnummer van die we morgen gaan bellen voor onze problemen met de televisie. Omdat het zo gezellig is en lang licht blijft gaan we pas om half twee naar bed. We kunnen mooie foto´s van de zon maken.

Dinsdag 7 juni 2011

Ook vandaag is het lekker warm en zonnig. Toch blijven we niet staan aan het vennetje. We rijden vandaag naar Arvidsjaur waar we hutten van de Saamen bekijken en verse koffie drinken in een museum. We vervolgen de E45 en strijken dertig kilometer voor de poolcirkel neer in Tarrajaur. Vanmiddag wel onze eerste rendier op de weg gezien.

Maandag 6 juni 2011

Vannacht wederom heerlijk geslapen. Wat een ruimte en een stilte om je heen. De bewoners zijn vriendelijk en groeten als ze de hond uitlaten. We vervolgen onze weg naar het noorden via de E4 en slaan bij Pitea af op de 374. Vandaag staan de Storforsen op het programma. Dit is een waterval bij Bredsel. We parkeren bij het hotel die op een prachtig plaatsje staat. Naast de waterval zijn prima wandelpaden aangelegd die een goed overzicht op de waterval bieden. Na een verfrissing en een wandeling gaan we weer verder. Je zou niet zeggen dat we bijna bij de poolcirkel zijn. In korte broek en T-shirt kun je hier lekker buiten zitten. Onderweg naar Arvidsjaur stoppen we om een slaapplekje te zoeken. We staan dicht bij Leukar aan een vennetje. Rond het vennetje vinden we wel uitwerpselen van rendieren maar we hebben er nog geen gezien.

Zondag 5 juni 2011

Gisteravond hadden we geen beeld op de televisie. De schotel ziet geen satelliet, terwijl er geen boom in de weg staat. We staan aan het water bij Sikea Hamn. Omdat we over internet kunnen beschikken kijken we naar de footprint van de ASTRA-1. In gunstige omstandigheden zouden we ruim zicht op de satelliet moeten hebben. Vanavond nog maar eens op een andere plek proberen. Het lijkt ons niet leuk om een paar weken geen televisie te kunnen kijken. Via internet zien we ook dat de Nederlandse radiozenders van de satelliet zijn verdwenen. De kade en de werf van Sikea zijn in vervallen staat terwijl er nog wel een klein duikbootje wordt gebouwd. Na de middag vertrekken we en doen Lovanger aan. Hier staan nog talloze huisjes die vroeger bedoeld waren om onderdak te bieden aan de kerkgangers. Ze kwamen van ver dus bleven ze slapen. De huisjes kunnen nu gehuurd worden. Uit de kerk komt orgelmuziek. Het blijkt dat de organist aan het oefenen is. We denken dat er komende week een bruiloft is aan het repertoire te horen. We strijken voor de nacht neer in Javre. We staan aan het water en de huizen lijken in een park te staan. Om ons heen staan hoge bomen dus de televisie proberen we maar niet.