huisopwielen.reismee.nl

2011 week 22

Zaterdag 3 juni 2011

Vandaag gaan we op bezoek in een vissersdorp maar er zijn geen activiteiten waar te nemen. Enkel de pastoor oefent in de houten visserskerk. Na de koffie gaan we weer verder op de A4. Dit stuk van de snelweg laat weer mooie gedeeltes van de meren zien. We gaan nabij Sikea Hamn van de weg af en slapen naast de camping. We staan hier samen met een Italiaanse camper die een hond heeft van zestien jaar.Omdat het lang licht blijft kan jan zijn teotsen, zonder de lamp aan te steken, zien. Tot zijn verrassing hebben we internet dus kan de reismee gelijk bijgewerkt worden

Vrijdag 2 juni 2011

Vandaag is het gasdepot open dus de tank kan gevuld worden. We zaten nog niet zonder maar het geeft een gerust gevoel als je weet dat hij helemaal vol is. De meter op de gastank is niet affectief dus blijft het een schatting naar de hoeveelheid gas. We volgen de A4 naar het noorden en komen over een hoge brug waar we even bij stoppen. Op veel parkeerterreinen zijn folders en kaartjes van de omgeving te krijgen. Uiteraard hier ook weer. Dit komende gebied heeft de Hoga Kusten. Die zijn ontstaan tijdens de laatste ijstijd en zijn nu wereld erfgoed. We rijden een stuk in het gebied en slapen dicht bij Nordinga.

Donderdag 2 juni 2011

Nadat we gestart zijn en op de A4 rijden moeten we vandaag op zoek naar de gasboer. LPG is in zweden niet overal verkrijgbaar maar we hebben twee adressen in Svartvik. Omdat het vandaag Hemelvaartsdag is kan het zijn dat ze gesloten zijn. Als we bij het eerste adres aankomen, staat er een Nederlandse familie met caravan voor de poort. De poort is dicht maar niet op slot dus de meneer is op verkenning naar binnen. Hij is teleurgesteld dat ze gesloten zijn. Ook het tweede adres blijk te zijn gesloten. We besluiten dicht in de buurt van het eerste adres te overnachten. Dit blijkt een oud fabrieksterrein te zijn geweest wat geschikt is gemaakt voor recreatie. Er is zelfs een aanlegsteiger gemaakt waar zeilbootjes aan kunnen meren.

Woensdag 1 juni 2011

Gisteravond dachten we nog om met de fiets naar het eiland te gaan maar we besluiten om het toch maar niet te doen. We volgen weg 76 en een deel van de A4. Als we voorbij Gavle komen gaan we een uurtje internetten en nemen een frietje. Tegen de avond gaan we van de weg af om een slaapplek te zoeken. Die vinden we in Soderhamn naast de kerk.

Dinsdag 31 mei 2011

Vandaag wordt de kabel opgerold die ons van elektrische stoom voorzag. Dit is het gemak als je op een soort camping staat. Gisteravond langdurig onder de douche gestaan dus zijn we weer voor weken fris onder de oksels. Stockholm doet gezellig aan en er staat zowaar een file in de straat. Een vrachtauto staat te lossen en iedereen wacht geduldig tot hij er voorbij kan. We hebben gelezen dat er in een dorp verderop, morgen een vlootschouw wordt gegeven. Als we er aankomen is het opvallend rustig. Morgen geen bootjes kijken in Vaxholm. Als we in het zonnetje op een bankje zitten komt er een mevrouw naast ons zitten. Zij blijkt de weduwe te zijn van de ontdekker van de Vasa. Een schip dat driehonderd jaar bij Stockholm onder water heeft gelegen. Hoe klein kan de wereld zijn. Jan heeft zijn dag niet. Tot drie keer toe een verkeerd pinnummer ingetoetst. De pinpas is dus nu onbruikbaar. We rijden vandaag niet veel verder maar volgen weg 276 naar het eiland Ljustero. Voor de boot is een veerplein waar we naast staan om te slapen. Tot middernacht komen er grote cruisschepen voorbij die in Stockholm zijn gestart en hier tussen de talloze eilandjes varen.

Maandag 30 mei 2011

Met een lekker zonnetje, een beetje wind en veel water in de buurt doet Janny vandaag een wasje. Jan rammelt op de toetsen van de computer. We zullen morgen Stockholm verlaten en weer verder rijden. Ook op deze hoogte kun je merken dat de dagen langer worden. Nadat de zon onder is duurt het best lang voordat het echt donker wordt. We schatten dat we nog achthonderd kilometer van de poolcirkel zijn verwijdert. Het is een ruwe schatting en in rechte lijn bekeken dus nog een heel stuk meer op het asfalt.

Zondag 29 mei 2011

Vandaag wordt een bezoek aan de Baseliek gebracht. Ook het antiekmuseum wordt niet overgeslagen. Stockholm heeft naar ons idee de allure van een grote stad met de rust van een groot dorp. Het ademt de rust en gezapigheid uit die de zweden van nature hebben.