huisopwielen.reismee.nl

2016 week 50

Maandag 12 december 2016

Vandaag in Vila Real de Santo António een half bewolkte dag. De regen blijft vandaag weg, en de temperatuur is rond de achttien graden. Gisteren is het niet gelukt om de rechter daklijst te kitten en vandaag zal het evenmin lukken. In de morgen staat er water op het dak en de matige zon is niet sterk genoeg om te drogen. Wat wel lukt, is de ontvangen mail van Jaap te verwerken tot een opgave naar de energieleverancier. Doordat we afgelopen jaar langer dan ‘normaal’ thuis zijn geweest is de rekening een stuk hoger.

Dinsdag 13 december 2016

Vanmorgen het HOW op blokken gezet zodat het water van het dak loopt. De rest met papier gedept en gewacht tot de zon zijn werk doet. In de middag met de kit in de weer. Janny doet een rondje langs de haven en de winkeltjes en ontdekt een mooi, en groot, tafelkleed.

Donderdag 15 december 2016

Vandaag op de fiets naar Monte Gordo. We drinken koffie aan het strand en zien de vissersbootjes op het strand gesleept worden. Het doet ons denken aan Brazilië, waar de bootjes met handkracht en op boomstammen op het strand gesleept werden. Hier wordt het gedaan met een grote tracktor met een flinke uitlaat. De verschillen boeien met de gekleurde vlaggetjes geeft wel een vrolijke indruk. Uiteraard doen de vele meeuwen zich tegoed aan het afval die de vissermannen uit de netten halen. Bij het naar huis gaan ontdekt Jan dat zijn voorband plat staat. Een fietsenmaker repareert de band voor een schappelijk prijsje. Als we de camperplaats op rijden toeteren J&E ons welkom. In de avond valt er een klein buitje.

Vrijdag 16 december 2016

Het is een bewolkte dag vandaag. Tegen de middag gaan J&E weer op pad. Ze gaan in Spanje op zoek naar een reparateur voor hun koelkast. In de avond krijgen we bericht dat de reparatie gelukt is.

Zaterdag 17 december 2016

Het is zonnig dus stappen we weer op de fiets. We bezoeken dezelfde tent als afgelopen donderdag maar rijden via een andere weg naar het dorp. Je zou in Monte Gordo haast denken dat je in Nederland bent. Driekwart van de tafeltjes wordt bezet door Nederlanders.

Zondag 18 december 2016

In de ochtend schijnt de zon maar in de loop van de dag verschijnen er weer wolken. Toch kunnen we een hele poos buiten zitten. Uiteraard in korte broek en T-shirt. We zien verschillende reisbussen naar het dorp komen. Als we later een rondje door het dorp doen zien we een wachtende rij mensen voor een grote kerststal staan. In de loop van de week zullen we ook eens gaan kijken of het echt zo bijzonder is. In de rij staan doen we enkel in de Efteling.