huisopwielen.reismee.nl

2016 week 48

Maandag 28 november 2016

Vandaag gaan we weer fietsen en een stukje varen. Het is prachtig weer met volop zon. We steken de Rio Guadiana over naar Ayamonte. In principe moeten we ons horloge een uur later zetten omdat Ayamonte Spaans is. We staan samen met nog anderen aan de verkeerde pier van de veerboot, maar de schipper ziet ons staan en vaart terug om ons op te pikken. We zien dat in Nederland nog niet gebeuren. Ayamonte is een gezellig Spaans plaatsje. We volgen een prima fietspad tot aan Isla Canela en Isla de Moral met de vele hotels. In 2008 hebben we hier gelogeerd om een golfclinic te volgen. Op de terugweg doen we ons in Ayamonte tegoed aan een broodje en frietjes. Met een natte rug van het zweet keren we terug. Nederlandse buren zijn heel enthousiast over een mobiele hotspot van MEO.

Dinsdag 29 november 2016

Vandaag is het weer wasdag in V R S António. Dus Janny gaat met de waszak op stap en Jan gaat op stap voor een nieuwe hotspot. Helaas komt het wasgoed niet droog genoeg uit de droger, maar de zon en de wind doen later de rest. De nieuwe hotspot wordt in de winkel geïnstalleerd dus is het een makkie voor Jan. Hij zal in eerste instantie gebruikt worden voor het downloaden van de ontbrekende apps. De wifi op de camperplaats werkt naar behoren voor de mail en de weersvoorspelling.

Woensdag 30 november 2016

Vandaag staat een trip naar Tavira op het programma. We zullen dat doen met de trein. We hebben de wekker gezet dus zijn ruim op tijd om de trein van negen uur te nemen. Exact op tijd vertrekt de trein uit Vila Real de Santo António. Het is een Spartaans ingerichte trein maar wel met twee conducteurs die na ieder station nieuwe passagiers begroeten, en waar nodig de kaartjes aan verkopen. Het station in Tavira ligt op de heuvel naast het dorp. Bij aankomst is een heel mooi zicht op de rivier en de bruggen, die de twee dorpshelften met elkaar verbind. We dalen af naar het centrum en zien een gezellig authentiek dorp. We bezoeken een fraaie kerk met heel fraai tegelwerk en worden geattendeerd op Fado muziek. Op de folder staat exact dezelfde zangeres als degene die we afgelopen zaterdag in V R S António hebben bewonderd. We slaan de uitnodiging maar af. Als we laat in de middag naar huis gaan zijn we precies op tijd voor de bui binnen.

Donderdag 1 december 2016

Vanaf gisteravond tot laat in de avond regent het regelmatig. Tussen de middag gevarieerd met harde donderklappen. Het verzoek om aangesloten te worden op elektrisch kan vandaag niet worden voldaan. De boodschap is om te wachten tot morgenavond. Door langdurig zonder zon te staan worden de batterijen niet voldoende opgeladen om een hele avond televisie te kunnen kijken.

Vrijdag 2 december 2016

Verder weg dan de buurtsuper en een rondje langs de bootjes gaan we vandaag niet. De reismee wordt in de loop van de middag van nieuwe teksten voorzien. De foto’s komen morgen aan de beurt. Het elektrisch wordt in de avond aangesloten maar wordt regelmatig onderbroken.

Zaterdag 3 december 2016

We hebben voor vanavond met de Belgische buren, Philippe en Josette, afgesproken om gezamenlijk te dineren. Het is voor hen een soort afscheidsdiner. Ze gaan morgen terug naar België. We vinden dat jammer omdat het een gezellig stel is. Heel de dag en avond vallen de regendruppels soepel uit de lucht, soms vergezeld van een flinke windstoot en een donderklap. Overdag gezellig puzzel en leesweer dus. We kunnen tussen de buien door naar het restaurant waar we een overheerlijke cataplana eten. Met volle buikjes keren we terug naar huis.

Zondag 4 december 2016

Midden in de nacht worden we opgeschrikt door een enorme knal van het onweer. Wellicht is er dicht in de buurt een inslag geweest. Tegen tienen nemen we afscheid van Philippe en Josette. Overdag valt er met regelmaat een fikse bui naar beneden. Als we de weersvoorspelling mogen geloven wordt het de komende drie dagen een beetje beter. We wachten het maar af.

Johan e Jeanne

Jan en Jannie Leuk om jullie te volgen .
Geniet maar van de mooie reis ?
Groetjes .