huisopwielen.reismee.nl

2016 week 45

Maandag 7 november 2016

We blijven een aantal dagen in Castro Marim staan. In de middag bezoeken we de bibliotheek waar we een stabiele internetverbinding aantreffen. Hiermee wordt de reismee en andere contacten weer geactualiseerd. Via een andere camperaar horen we dat in de supermarkt prima gebakken kippetjes te koop zijn. We kunnen beamen dat de meegenomen kip prima smaakt. Overdag loopt de temperatuur in de zon op tot tegen de twintig graden.

Dinsdag 8 november 2016

Vandaag bezoekt Jan het kasteel. Enkel het oude kasteel is te bezoeken. Volgens de toegangsmevrouw is het nieuw gerestaureerde kasteel jammer genoeg niet te bezoeken. In 2009 hebben we gezien dat het ‘nieuwe’ kasteel in de steigers stond maar die zijn nu verdwenen. Bij het avondeten maken we het ons gemakkelijk door in de supermarkt aan te schuiven. In Spanje en Portugal is het heel gebruikelijk dat er een restaurant in de supermarkt zit. Vooral oudere bewoners maken hier vaak gebruik van. In de middagpauze is het hier vaak een drukte van belang en uitermate gezellig.

Woensdag 9 november 2016

Vandaag vertrekken we uit Castro Marim. Veel kilometers zullen we niet maken omdat we nieuwsgierig zijn naar de, voor ons, nieuwe camperplaats in Vila Real de Santo António. In 2009 hebben we hier gestaan maar was de camperplek er nog niet. Op het eerste gezicht is er niks mis mee. V R S António vinden we een gezellig plekje maar we rijden toch nog een stukje verder naar Monto Gordo. Hier is geen plek voor ons. Alture is de volgende bestemming waar we al snel de camperplek vinden. We zien hier ook een aantal campers die in Castro Marim stonden. In Altura zijn geen voorzieningen dus moet er over een aantal dagen gereden worden. We zien tot ons genoegen Zweedse camperaars waar we twee jaar geleden in Marokko naast hebben gestaan. De teller staat voor vandaag op Vijfentwintig kilometer.

Donderdag 10 november 2016

Vandaag een lekker zonnetje in Altura. Om half negen doet de bakker zijn ronde. Janny doet tegen de middag met een buurvrouw een standwandeling terwijl Jan om de boodschappen gaat. In het dorp is een koffietent waar veel Nederlanders komen. Je kunt gewoon in het Nederlands bestellen. Er is daar ook een vrije internetverbinding.

Vrijdag 11 november 2016

Op het eind van de ochtend gaan we naar het strand. In de middag trekt er sluierbewolking voor de zon. We besluiten om naar de camperplek in V R S António te gaan. Naar verwachting gaan we morgen de markt in Castro Marim bezoeken. Volgens verhalen is hij heel groot en gezellig. Ook gezellig is tegen de avond in V R S António rond te lopen. Het heeft een gezellig dorpsplein en aardige winkelstraat waar bijna alle winkels open zijn.

Zaterdag 12 november 2016

Ook hier komt, zoals we ontdekken, elke morgen de bakker. Om half elf gaan we op de fiets naar Castro Marim. De markt is groot en druk. We horen veel Nederlands speken van bezoekers. De marktkooplui proberen hun waren door elkaar te overschreeuwen aan de man te brengen. Na een uurtje hebben we het wel gezien, en zeker gehoord. Als troost nemen we maar koffie met wat lekkers. Helaas zal de toegenomen vetreserve na zes kilometer fietsen niet weg zijn. Het beloofde fietspad loopt rond en door het dorp maar helaas niet langs de provinciale weg. Het is dus enkele kilometers afzien, maar we komen ongeschonden thuis.

Zondag 13 november 2016

In Vila Real de Santo António is een redelijk grote wasserij met grote trommels en drogers. Hoewel het nog geen maandag is, dus wasdag, wordt het wasgoed verzameld en naar de machines gebracht. Gedroogd en lekker ruikend komt het later weer het HOW binnen. In de namiddag drinken we nog een kopje koffie aan het plein. We zijn van plan om morgen terug te gaan naar Altura. Je staat er achter de duintjes, dus dicht aan het strand. Als we de weersverwachting mogen geloven is het de komende dagen kraakhelder.