huisopwielen.reismee.nl

2016 week 44

Zaterdag 29 oktober 2016

Afgelopen week hebben we besloten om te gaan overwinteren in Portugal. Of het een wijs besluit is kunnen we wellicht volgend jaar vertellen. De rug van Janny houdt zich redelijk, meer ook niet, maar een warmer klimaat zal naar ons idee geen kwaad doen. Wel moet er gezorgd worden voor voldoende lichaamsbeweging. Dit geld uiteraard ook voor Jan.

Nadat we de gastank en de dieseltank hebben gevuld gaan we tegen tweeën de westerscheldetunnel in. Normaal gesproken wordt een tolweg vermeden maar vandaag is het een gratis rit. We parkeren rond half zeven in Laon. Dit is een camperplek vlak voor Parijs. Heel de weg moet de zonnebril op de neus.

Zondag 30 oktober 2016

Na een toch wel onwennige nacht gaan we weer rond half elf op pad. Na negen maanden in Heinkenszand te hebben gewoond is de routine nog niet terug. Het is nog even in de kastjes rommelen om de goede spullen te pakken. Parijs wordt vrijwel zonder problemen gepasseerd en we stoppen, na ruim vierhonderd kilometer in Argenta Sur Cruise op een camperplaats naast een sporthal. Om zes uur, als we de benen strekken zijn de meeste winkels en kroegen nog gesloten. We doen ons tegoed aan een broodje Kebab. We hebben het verdiend. In de sporthal wordt tot laat in de avond petanqu gespeeld.

Maandag 31 oktober 2016

Om half negen worden we verrast door de plaatselijke bakker die een wagen vol verse broodjes aan de man brengt. We verlaten Argenta Sur Cruise rond tienen. Onderweg genieten we van het fraaie landschap dat honderd kleuren groen, bruin en rood laat zien. We stoppen vandaag in Gazalis op een nieuw aangelegde parking naast het kerkje. Het was niet precies de bedoeling maar de weg werd plotseling versperd. Na onderzoek konden we wel verder rijden maar hier staan we ook prima. De kerkklok blijft elk half uur slaan.

Dinsdag 1 november 2016

Vandaag worden de Pyreneeën over gestoken en volgen we de A12. Uiteraard stoppen we even op het hoogste punt. Hier staat behoorlijk wat wind. Heel opvallend is dat de Franse kant van de bergen uitermate groen zijn en zodra je de grens met Spanje kruist is bijna alles bruin en dor. Als we flink gas geven om de berg op te gaan horen we een vreemd sissend geluid. Alarmlampjes branden niet en de motor wordt niet extra heet maar het is geen geruststellende gedachte om hier heel lang mee door te rijden. We stoppen voor vandaag in Najera. De camperplek kunnen we niet vinden maar wel een groot plein. Even later komen er wagens parkeren die samen een rondrijdend circus zijn. Het is geen probleem dat we vannacht blijven staan. In het weekeind komen er voorstellingen maar dan zijn we vertrokken. Bij aankomst in Najera hebben we een garage van Iveco gezien. Daar gaan we morgen even langs om het geluid te laten horen. Misschien is het maar een kleinigheid en is het probleem snel opgelost. Najera is best een gezellig stadje aan de rivier. We doen ons tegoed aan een lekkere Paella. We zijn tenslotte in Spanje.

Woensdag 2 november 2016

Rond tienen gaan we weer terug naar de plaats waar we de garage hebben gezien. Na wat handen en voeten gaat één van de monteurs met Jan een proefrit maken en na een paar tellen verklaard hij het probleem al te weten. Terug in de garage wordt een scheurtje in de slag naar de turbo ontdekt. Deze slang moet wel besteld worden, maar de reparatie kan vanmiddag al plaats vinden. Een medewerkster brengt ons terug naar het dorp waar we koffie drinken en we brengen een bezoek aan een telefoon winkel. De telefoon van Janny heeft problemen met het lezen van de SIMkaart. We wandelen terug naar de garage en tegelijk met ons wordt de slang geleverd die er direct ingezet wordt. Na een korte proefrit kunnen we onze weg weer vervolgen. Omdat het al half twee in de middag is stoppen we na twee honderd kilometer op de N120 en de A62 op een camperplaats in Palencia.

Donderdag 3 november 2016

Palencia is een redelijk grote stad. We blijven vandaag hier staan en gaan nog vóór de koffie de stad in. In de fraaie winkelstraat vinden we een reparateur voor mobieltjes. In een half uurtje zet hij er een nieuwe Simkaart-lezer in. In de tussentijd drinken we een lekker kopje koffie in het naastgelegen pandje. In de Vodafone-winkel, die we daarna bezoeken krijgen we het advies om beide toestellen opnieuw op te starten. Zowel het toestel van Jan als die van Janny vindt niet het goede netwerk. Na de herstart zijn we weer bereikbaar. Zoiets simpels hadden we zelf niet bedacht. Na het bekijken van twee fraaie kerken hebben we wel genoeg beweging gehad.

Vrijdag 4 november 2016

Gistermiddag zijn de watertanks gevuld dus kunnen we weer op pad. In Valladolid bezoeken we de Duitse grootgrutter. Na bijna vierhonderd kilometer over de A62 en A66 parkeren we op de camperplek in Cáseres. Het was nog een hele puzzel om de toegang van de camperplek te vinden. Gelukkig zijn er ook nog hulpvaardige Spanjaarden. Omdat het al na zessen is zijn de beste plekken al bezet, maar voor één nacht een beetje scheef staan is geen probleem. Heel de dag heeft het flink geregend. In de nacht valt er nog meer nattigheid.

Zaterdag 5 november 2016

Overdag is het droog, dus trekken we verder. We volgen de A66 tot Zafra. Hierna de EX101 tot aan Fregenal de la Siërra, waar we diesel tanken. Na een paar kilometer komen we er achter dat de tankdop nog bij het pompstation ligt, dus keren we om. De pompbediende komt al lachend met de tankdop aanlopen als Jan het terrein op loopt. Na dit incident, en naar de lucht kijkend besluiten we niet verder te rijden. Achter het pompstation is een camperplek, bij het busstation, waar we de nacht doorbrengen. Vanaf vier uur tot middernacht zal het flink regenen. Jan kan tijdens het roken voor de regen schuilen onder het afdak van het busstation.

Zondag 6 november 2016

Om negen uur worden we verrast door de bakker die verse broodjes verkoopt. We gaan vandaag Spanje verlaten. We gaan via de N435 en de E1 over de brug bij Ayamonte en parkeren tegen drieën in Castro Marim op de camperplek. Hier drinken we koffie in een lekker zonnetje en kunnen nog een poosje buiten zitten. Als we alle afstanden optellen hebben we in totaal 2475 kilometer gereden. Naar verwachting zullen we hier een paar dagen blijven staan voordat we de rest van de Algarve gaan bekijken.

Peter Steenbakker

Geniet van jullie overwintering!

Ron en matty

Jullie eerste verslag gelezen hier de afgelopen zondag heel slecht weer, maar in domburg was het droog en daar zouden wij gaan wandelen gingen niet had wel gekund.ron loopt ook al te roepen ik wil warmte. Maar voorlopig nog veel te veel te doen. Veel leuke uitstapjes in het vooruitzicht dus komen we de eerste tijd wel door.

Henk en Lies

Hallo , jullie zijn alweer vertrokken naar het hopelijk zonnige zuiden.
Geniet weer als vanouds en veel plezier.

Annette

Vanaf ergens voor de kust van Rio de Janeiro Brazilië een goede veilige reis Ben omderweg naar Tanger Marokko 19 november Daarna Rotterdam Aankomst 23ste november xxx

Arie en Jannie Poleij

Hallo Jannie en Jan
Wij volgen jullie reis met veel genoegen
Wij wensen jullie verder een mooie reis en een goede
gezondheid.
Wij moeten de verwarming al goed opstoken
Lieve groetjes van ons

Wilma en Piet Drenth

Mooie reis weer voor jullie
En een goede gezondheid
Groet van ons uit vera spanje
Wilma en Piet XXX

Josepionier@hotmail.com

Hallo Jan &Jannie ook wij zijn nu bijna in de Algarve ook wij hebben de plaatsen aangedaan als jullie alleen een paar dagen later. Nu zijn wij in Alcacer staan met 15 andere campers in het bos waar de Wifi gratis en heel goed is plus toilet en warme douches.net onder Lissabon ,,Barregem pego do Altar" stond in mijn Ca mperboek van 2016. Heel handig ik heb ook de app van de NKC. Ook handig. Nou luitjes misschien komen wij elkaar weer eens tegen. Gr E & J

Arie en Jannie Poleij

Hoi Jan en Jannie we volgen jullie reis en zo te lezen genieten jullie er geweldig van.Hier bij ons is het weer niet verkeerd een beetje kwakkelen,nu zijn we op de fiets naar Goes geweest, lekker zonnig.We wensen jullie nog veel mooie dagen.Gr Arie en jannie