huisopwielen.reismee.nl

2014 week 44

Zondag 26 oktober 2014

Vandaag gaan we Guadalupe verkennen. We maken de kerkdienst mee in de kerk en drinken koffie in het klooster. Op zondag is het druk in de straatjes en op het plein. De gasfles is leeg dus wordt omgeschakeld naar LPG. Morgen bij de pomp de fles omruilen en de banden weer controleren.

Maandag 27 oktober 2014

Eén van de achterbanden loopt zachtjes leeg. We krijgen van de pompbediende een adres in Cañameo. Dit is een dorp dat 20 kilometer verder aan de EX102 ligt. We wachten in de zon tot de was droog is en gaan rond drie uur op pad. De bandenman kan geen woord buiten de deur maar we mogen wel naast de garage de nacht doorbrengen. De banden worden weer opgepompt zodat morgen kan blijken wat het probleem is. Vandaag wordt er niets meer aan gedaan.

Dinsdag 28 oktober 2014

Bij controle is er één band behoorlijk leeg. De krik wordt er bijgehaald en de bandenman gaat er eens lekker bij liggen. Nadat de banden in bad zijn geweest is het probleem snel gevonden. De lekkage wordt veroorzaakt door de ventielen, die dus vervangen moeten worden. Na montage gaan we in het dorp om de koffie om net na de middag te vertrekken. De volgende stopplaats is Logrozán, een dorp, wat tien kilometer verder langs de EX102 ligt. Hier is een officiële camperplaats. Vrije internetkanalen zijn niet in de buurt zodat de reismee voorlopig niet bijgewerkt wordt. In de kroeg van vanmorgen kan Janny wel haar mail lezen.

Woensdag 29 oktober 2014

We worden redelijk vroeg gewekt door de geluiden van de fabriek die naast de camperplek staat. Bij controle van de banden worden geen problemen ontdekt zodat we ongestoord weer verder kunnen. Het volgende reisdoel is Mérida. Nadat we de EX102 hebben verlaten volgen we de snelweg E90. De opgegeven camperplaats is volgens de beheerder opgeheven zodat we zelf een plekje moeten zoeken. Die vinden we in de vorm van een enorme parkeerplaats op de splitsing van Rio Albarregas en Rio Guadiana. Zo te zien wordt er hier ook markt gehouden. Nadat we koffie in het zonnetje hebben gedronken en de politie gedag hebben gezwaaid gaan we de stad verkennen. We bezoeken het Amfitheater met de bijbehorende tuin en de crypte van Sint Eulalia. Ook het plaatselijke museum, met een grote poppen tentoonstelling bezoeken we.

Donderdag 30 oktober 2014

Ook vandaag schijnt de zon nog volop. Naast de parking is het begin van het park wat druk bezocht wordt door wandelaars en hardlopers. Wij behoren tot de laatste categorie. Vandaag worden de laatste hoogtepunten van de stad bezocht waaronder de aquaducten en de opgravingen van een Romeins huis Casa Del Mitreo. Het was een prima idee om hiervan een maquette te maken zodat alles wat inzichtelijker wordt. Ook de graftomben en badhuizen worden niet vergeten.

Vrijdag 31 oktober 2014

Na een bezoek aan een opgeheven LPG station in Mérida rijden we naar Zafra. Over de snelweg schiet het lekker op in het redelijk vlakke land. Er komt wel verschil in het aantal en de grootte van de boerderijen. Er komen wel minder boerderijen maar wel met enorme landerijen. De wijnstuiken verdwijnen uit het landschap en de olijfbomen komen er voor terug. Tussen de bomen worden de koeien en varkens gehouden. Omdat we vroeg zijn vertrokken komen we vroeg aan op de camperplek. In de loop van de middag wordt de stad nog verkend. De Plaza Grande en Plaza Chica zijn gezellige pleinen waar we lekker kunnen zitten en drinken. Bij Janny worden de haren gekleurd en geknipt door een kapster die al vier weken op Engelse les zit. Kompleet met les- en woordenboek gaat ze naar de zaak. Jan bezoekt ondertussen een kerk en een museum.

Zaterdag 1 november 2014

Gisteren was het Halloween en vandaag (Aller Heiligen) is het een vrije dag in Spanje. Enkel de cafés en restaurants zijn vandaag open. We spelen vandaag dus geen toeristje maar een beetje de Spanjaard met korte broek. Of het gelukt weten we niet maar wij vonden het wel leuk om in de kerk te beginnen en op het terras te eindigen. Plaza Chica blijft onze favoriete plek in de stad Zafra. Het is een bezoek waard.

Zondag 2 november 2014

Vandaag gaan we weer op pad, en ditmaal richting Portugal. Onderweg stoppen we voor een bezoek aan een gezellig terras in Jerez de los Caballeros. Dit ligt nog in Spanje. Vanaf de weg EX112 een leuk wit dorp met wel tien kerken en/of kloosters. Uiteraard worden er enkelen daarvan bezocht. Tegen vieren zetten we het HOW langs de rivier Rio Guadiana stil. We staan dan tussen de olijfbomen aan een strandje en in de buurt van Mourão, dus net over de Portugese grens. Helaas wil het met het internet nog steeds niet mee zitten. Op het terras in Jerez is de mail wel gelezen maar de reismee moet nog maar even geduld hebben.

Maandag 3 november 2014

We blijven vandaag staan op deze rustige plek. In de nacht is het pikdonker. Tegen de middag doet het een klein buitje regen. Dit is de tweede keer dat we een beetje regen tegenkomen. Gisterochtend was de primeur. We hebben wat moeite met de tijd omdat het in Portugal altijd een uur vroeger is. Later op de dag zal het nog een paar pestbuitjes gaan regenen.

Dinsdag 4 november 2014

We vertrekken van deze plek om verder Portugal in te trekken. We volgen de B385 en de N255. volgens de kaart een groene weg (dus mooi) en dat klop ook. Midden tussen de olijfboomgaarden zover het oog reikt. Hier zijn nog wel rivieren die van water zijn voorzien. We stoppen bij een Lidl in Serpa, doen boodschappen en gaan het dorp bezoeken. Kerken en een burcht en zowaar een aquaduct. Op de terugweg komen we langs een bibliotheek waar een internetverbinding is. Morgenochtend staat op de planning om de reismee bij te werken. We slapen op de parking van de Lidl

Piet en Syl

Ziet er geweldig uit in Portugal. Mooie foto's van indrukwekkende gebouwen en de natuur.

Heerlijk genieten in het zuiden.

gr: piet.